Mohammed
    Jag kommer få F i kursen oavsett vad jag än gör. Fick E i steg 3 men skulle vilja hoppa av steg 4. Kan jag gå någon annan kurs på en annan skola för att få slut på lidandet med spanskan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mohammed,
    gymnasieskola är (än så länge) frivillig och det är tillåtet att inte läsa på gymnasienivå. Du är, dessutom, över 18 år och är myndig: behöver inte tillfråga dina vårdnadshavare.

    Svara på frågan om du kan läsa en annan kurs på en annan skola - kan inte vi på Fragasyv.se göra. Det är en fråga till Rektor på ditt program. Ibland finns det överenskommelsen mellan olika skolor /som kan hela t.ex. #det gemensamma gymnasiet/ men det kan bara din skola svara på om det finns mellan din skola och andra skolor.

    Det som ändå är "tur i oturen" - att även om du får F i Spanska, steg 4, kan du ändå få ut Gymnasieexamen.
    Enligt reglerna, så får man inte revidera elevens studieplan retroaktivt, dvs alla påbörjade kurser måste läsas färdigt.
    Vi råder dig att boka tid hos SYV på din skola för att diskutera din studiesituation. Det kan mycket väl hända att SYV kommer att hänvisa dig till Rektor på ditt program.
    Om Rektor finner att det finns orsaker som tillåter göra undantag i ditt fall - kanske du skulle kunna byta till en annan kurs på din skola eller på en annan skola.

    Jag vill förklara reglerna för dig så att du inte får en överraskning sen: i fall du skulle hoppa av en kurs (utan att i stället gå en annan kurs) läser du på deltid och med det inte har rätt till Studiehjälp får CSN.

    Hoppas verkligen att din situation löser sig till det bästa!
    Många vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare