Fadia
    Hej,
    Jag går på första år gymnasium och har lite dåliga betyg i matte 1c, jag funderar på att hoppa över matte 1c. frågan är: kan man läsa 2c om jag inte läst matte 2c? kan jag välja läsa matte 1c efter gymnasium, alltså efter år 3?
    Tack för hjälpen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fadia,

    du kan inte "hoppa över" matematik 1. Godkänt betyg i matematik 1 krävs för att över huvudet taget kunna ta ut examensbevis. Detta gäller alla nationella svenska gymnasieprogram.

    Du måste, alltså fortsätta läsa matte 1c, men om du får F i betyg, kan du ändå fortsätta läsa vidare - matte 2c och sedan också 3c. Chansen att få godkänt betyg i matte 2c eller 3c är liten, om man fick F i matte 1c är liten. Det beror på att mattekurser bygger direkt på varandra; det vill säga man fortsätter vidare, bygger på kunskaper i matematk 1c - i högre mattekurser.

    Om du tycker matte 1c är för svårt, kanske du kan byta till ett annat program - där man läser mindre och lättare matte?
    Om du ändå fortsätter på ditt nuvarande program men ej får godkänt betyg i matte 1c innan slutet på gymnasiet, kommer du inte få Examensbevis, utan endast Studiebevis.
    Studiebeviset kan man på komvux komplettera upp till gymnasiebevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA