Hej Alex,
    från 1 juli 2021 inträffade ett antal förändringar inom gymnasieutbildning på komvux. Bland högskoleförberedande examina finns 2 sorter: examen från område Naturvetenskap-Teknik eller från område Samhälle-Humaniora. Det hela är rätt nytt och alla detaljer är kanske inte klara. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du vinner på att göra planering tillsammans med SYV på komvux. Vad din examen från komvux kommer att "heta" är mindre viktigt. Det som är viktigt är att du i ditt examensbevis inkluderar alla kurser som du behöver både för grundläggande-, för särskild behörighet och bra om du även tar in alla kurser som ger dig meritpoäng (om du vill ha meritpoängen - det är frivilligt).
    Du kan också försöka "efterlikna" programstruktur som gäller på EK på gymnasiet. Om du "går efter" Programplanen för EK på gymnasiet, tänk på att Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux, och att gymnasiearbete heter numera på komvux - "komvuxarbete". Men om du sedan innan redan har godkänt betyg i gymnasiearbete, får du ta i det betyget in i examensbevis från komvux. Om du inte har godkänt betyg i gymnasiearbete, behöver du göra komvuxarbete och få godkänt betyg i det.

    Om du tänkte använda ditt examensbevis från komvux för att direkt söka jobb, t.ex som Ekonomiassistent eller Löneadministratör och inte för att söka till högre studier, och du får ut Högskoleförberedande examen inom Samhälle-Humaniora, kan du tillsammans med komvux-examensbeviset skicka med programplan för gymnasiets ekonomiprogram och i ansökningsbrevet förklara att innehåll i ditt examensbevis liknar det som elever läser på gymnasiets ekonomiprogrammet.
    Inriktningskurser på inriktningen Ekonomi är:

    Entreprenörskap och företagande, 100 poäng
    Företagsekonomi 2, 100 poäng
    och
    Matematik 3b, 100poäng.
    **********
    Läs mer matte om du kan. Matematik 4 kommer både ge dig meritpoäng och det är bra att kunna mer matte om man söker jobb inom ekonomi-branschen.

    • : Tack för svaret.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!