Anton
    Hej! Jag har haft ganska svårt för språk och sånt där och är ganska trött på det. Jag vill ha meritpoäng men finns det inget annat i moderna språk som ger meritpoäng än bara språk. Finns inte politik, teckenspråk någon svenska grej men ändå är meritkurser. Jag ska läsa matte men jag vill ha maximala meritpoäng 2,5

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, om du läser på gymnasieskola med mål att ta ut Gymnasieexamen /inte ett Slutbetyg, alltså/ utan just Gymnasieexamen, då är kurser för Meritpoäng
    1. Engelska 7
    2. högre kurser i matematik
    3. Moderna språk från steg 3.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa alla regler kring meritpoäng.

    Om man läste på gymnasiet innan år 2011 och fick Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument då är reglerna annorlunda men för ungdomar som påbörjade gymnasiet år 2011 eller senare - är det bara eng, matte och moderna språk som ger extra poäng /Meritpoäng/.

    Mvh
    Mikael SYV