Matilda
    Hej!

    Jag ska skriva gymnasiearbetet till hösten, och min skola tycker att det är bra om man börjar tänka på idéer till ämne. Vilket har gjort att jag har kommit fram till en fundering, kan man jämföra det svenska skolsystem med ett granlands skolsystem till exempel Danmark eller Finland? För övrigt så går jag samhällsvetenskap med samhällsinrikting.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!
    Temat för gymnasiearbete och frågeställningar bör godkännas av din handledare för GA (gymnasiearbete) på din skola. Du kan komma med förslag och sedan inväntar du svar från din handledare.
    GA omfattar 100 gymnasiala poäng = fem veckors heltidsstudier, alltså studie/-arbets-insats på 200 timmar. Problemet med ditt förslag kan vara att det tar mycket kortare tid att jämföra skolsystemen, alltså inte 200 timmar. Temat kanske därför inte kommer att godkännas. Men det är upp till GA-handledare på din skola.
    "Samhällskunskap" kan man annars tänka sig i smal eller i bred bemärkelse. I bred bemärkelse kan i princip all "stoppas in" i ämnet samhällskunskap (allt som på något sätt har med samhället att göra och det är väldigt mycket: nästan all mänsklig aktivitet har på något sätt med "samhället" att göra).
    Som SYV tycker jag det är väldigt intressant att jämföra utbildningssystem i nordiska länder. Kanske kan du jämföra dem i Alla nordiska länder, då kanske du kommer upp till 200timmars-tidsåtgång för ditt GA! Prata med handledaren för GA på din skola, är mitt råd. Lycka till!