Alexandra

    Kan man jobba utomlands om man har en examen som ämneslärare med inriktning gymnasieskolan i ämnet Engelska?

    • lisa837659 :

      Hej, jag är ingen SYV (så ta vad jag säger med "a grain of salt") men har pluggat till ämneslärare och har jobbat utomlands som lärare i engelska. Man kan säkert jobba utomlands med en svensk utbildning, men det kan vara lite svårt: vill man jobba som legitimerad lärare inom offentliga verksamheter (skolor, komvux osv) behöver man vanligtvis översätta examen & kunna det lokala språket tillräckligt bra. Det finns möjligheter inom den privata sektorn men i många länder (t.ex. Italien, Belgien, Thailand, Korea, Jordanien mm) brukar man i första hand vilja anställa modersmålstalare även om de har ingen lärarutbildning. En annan möjlighet är att söka jobb hos svenska skolor utomlands. (https://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/studera-utomlands/2.369/svenska-utlandsskolor-1.5285). Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,
    jag tycker du fick bra svar i kommentaren till din fråga som Elisa har skrivit.
    Olika länder kan ha olika bestämmelser ang. vem som får jobba som lärare och de reglerna kan också ändras... när som. T.ex infördes det i Sverige Lärarlegitimation (och innan dess fanns det ingen legitimation), men om det brist på behöriga lärare - får även andra undervisa, som inte är behöriga lärare.
    Jag tänker också på "arbetstillstånd". Alltså, du får undersöka om du kommer behöva ansöka om arbetstillstånd i det landet där du vill jobba och hur svårt det är att få arbetstillstånd... den frågan kan du t.ex ställa till landets ambassad.

    Just ang.Engelska så kan det vara fördelaktigt att ha det språket som sitt modersmål om man ska undervisa i det andra elever som inte har svenska som modersmål ... låter kanske krångligt, men tänk dig att en person som har franska som modersmål ska undervisa i tyska i Sverige? eller en person som har Tyska som modersmål söker jobbet? Vem skulle du anställa om du var rektorn? Att ha språket i vilket man undervisar som sitt Modersmål är en stor fördel. Att undervisa i ett främmande (för dig) språk genom ännu ett annat främmande för dig språk - är rätt så jobbigt för dig som lärare, alltså att du ska översätta mellan t.ex engelska och spanska eller förklara på portugisiska eller på finska engelsk grammatik ... Kort och gott: om en lärare med utbildning från sitt land som har engelska som sitt modersmål och du med svensk utbildning (om du inte har engelska som modersmål) söker samma jobb utomlands, så kan det bli så att du förlorar i konkurresen.

    Tipset att försöka få jobb på en Svensk skola Utomlands (från Elisas kommentar) tycker jag är mycket bra.
    Svenska Gymnasieskolor som finns utomlands - kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=utomlands