Hanna

    Hej! Jag ska börja studera till sjuksköterska. Efter ett tag på utbildningen är man ju kvalificerad undersköterska och kan arbeta som detta, men jag undrar om det går att arbeta som skötare medan man pluggar? Eller behövs någon mer utbildning än undersköterska för att bli skötare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    yrket Skötare inom psykiatrisk vård är i Sverige icke-reglerat, det blir därför upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som krävs eller önskas att arbetssökande har. Arbetsgivare brukar efterfråga utbildning till undersköterska med psykiatrifördjupningen som består vanligtvis av gymnasiala kurser Samhällsbaserad psykiatri, Rättspsykiatri och Psykiatri 2 eller motsvarande kunskaper alternativt relevant tidigare arbetslivserfarenhet.