H
    Hej! Jag vill nu plugga till psykiatrisjuksköterska men är orolig för att jag inte ska gilla det/inte trivas. Kan jag då, om det är fallet, gå en KPU och jobba som yrkeslärare i vård och omsorg?

    Finns det en chans att jag då även kan bli lärare i något av ämnena Sociologi, Psykologi eller Ledarskap och Organisation? Jag tänker att de är ju klassade som "vissa ämnen" och att jobbet som psykiatrisjuksköterska skulle ge mig tillräckligt mycket arbetslivserfarenhet för att bedömas ha tillräcklig kompetens. Tilläggas bör kanske också att jag läst alla ämnena på gymnasiet och har mycket goda betyg i samtliga (A).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    utbildning till sjuksköterska är på 3 år. Sedan tar det också tid att bli specialist-sska - t.ex psykiatri-sska. För att komma in på påbyggnadsutbildning för sjuksköterskor med inriktning psykiatrisk vård brukar det krävas "minst 12 månaders erfarenhet av att jobba som sjuksköterska efter det att man får ut legitimation" och sedan tar det 1 eller 2 år på utbildningen (1 år om man läser på heltid men flera program är upplagda på halvtid, alltså tar det 2 år).
    Det dröjer alltså minst 5 år innan du kommer bli utbildad psykiatrisjuksköterska. Sedan måste du jobba i alla fall lite grand innan du kan bedöma om yrket passar dig - och då är vi redan minst 5,5 år framme i tiden... och hur lärarutbildningar och lärarbehörigheter kommer förändras på så lång tid kan ingen idag svara på.
    Vi vet hur de reglerna ser ut idag men inte om 5,5 år... och även idag kan rektor anställa obehöriga lärare om det är lärarbrist och det inte går att få tag på en behörig (legitimerad) lärare i rätt ämne och på rätt nivå.
    Så, förhoppningsvis blir det som du antar - att du ska kunna antingen vidareutbilda dig till vårdlärare eller få jobb som obehörig lärare.
    Om yrket Lärare i "vissa ämnen" - var god Framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen
    och om yrket yrkeslärare - var god se Framtid.se/yrke/yrkeslarare