monek
    Hej! Jag är en tjej på 17 ,ny i Sverige ,jag lärde mig språket inom ett år
    och pluggade i elva år i mitt hemland ,men nu måste jag plugga för mer tre år i gymnasiet
    och det blir 14 år bara för skolan. Snart fyller jag 18 och börjar årskus 1 i gymnasiet och alla elever är 16 år och det går inte och plugga med de som är yngre än mig med två år ,det här är jätte tråkigt och retfullt.Jag vill bli läkare (kirurg) och det tar ju lång tid 6 år eller mer och det är jätte långt för mig och tråkigt. Min fråga är kan man klara av gymnasiet inom mindre än två år på något sätt eller finns det ett program som hjälper de som har samma situation som mig för att klara av gymnasieutbildning inom ett år och få samma kunskap och vetenskap som man får i gymnasiet .
    Tacksam för hjälp :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, fantastiskt att du lärt dig svenska på så kort tid och att du verkar vara full av motivation och vilja att komma framåt! Dessvärre så finns det inga specialprogram som tar ungdomar snabbare genom gymnasiet - och det kanske ändå är bra så man inte stressar sig fram - men jag förstår att du känner att du redan har gått mycket i skolan.

    Kanske kan du titta på en annan skolform dock eftersom du snart är arton. Folkhögskolan har en gymnasial vuxenutbildning där du kan gå med lite äldre elever - eftersom man måste fylla arton det år man söker. Utbildningen heter Allmän kurs/linje. Du kan läsa mer om den här http://www.folkhogskola.nu/

    Diskutera gärna med din Syv på skolan vilka alternativ som skulle passa dig bäst. /Lena, Syv