Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria!

    Så som reglerna är idag, år 2016, alltså - så får man maximalt läsa 45 högskolepoäng per termin. Man blir inte antagen till fler poäng per termin. På heltid läser man 30 hp per termin.

    Nya utbildningar kan tillkomma och reglerna kan också ändras... men om vi säger att det är samma utbildningar och samma regler som idag som finns om 3 år när du ska söka till högskola, då kan du göra så här: läsa ett program på heltid (30 hp/termin) och samtidigt läsa fristående kurser á 15 hp/termin. Det blir studier på 150% och det är tufft, men om du klarar av det - så får du göra det.

    För generell kandiatexamen i ekonomi krävs det 90 hp ekonomiska studier i ett och samma ämne, t.ex i Företagsekonomi + 30 hp i närliggande ämne (t.ex Nationalekonomi) och de resterande 60 hp kan man ha vilka högskolestudier som helst. Sammanlagt krävs det minst 180 hp (= studier i tre år på heltid) för att kunna ta generell kandidatexamen i ekonomi.

    Du behöver, alltså läsa 120 hp(= studier på heltid i två år eller på halvtid i fyra år) ekonomiska ämnen (och av dem minst tre fjärde delar i ett och samma ämne).

    Programmet Offentlig förvaltning & ledning vid Örebro Universitet>> är på 180 hp, dvs läses på heltid under 3 år. Om du samtidigt läser ekonomiska kurser på halvtid (utnyttjar rätten att läsa på 150% av studietakt) - hinner du läsa in 90 hp ekonomi. Sedan behöver du "bara" läsa ännu 30 hp ekonomi (en termin på heltid) - och sedan borde kunna ta ut Kandidatexamen i ekonomi.

    Bra att göra planering med Studievägledare på den högskola/universitet där du planerar ta ut din kandidatexamen. Som sagt, kan reglerna förändras på tre år....  Om du inte vill eller kan läsa mer än "bara" heltid, kommer det att ta fem års studier på heltid för dig - om du ska uppnå det som du planerar.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv