Isabella
    Hejsan!
    Jag funderar på att arbeta som controller i framtiden. Jag vill bygga min utbildning så hundraprocentig som möjligt för att bl.a vara expert just på mitt område och ha en hyfsat hög lön. Jag har inga problem med att lägga en del av mitt liv på att studera. Jag har kollat in Payroll Controller- programmet på Yrkeshögskolan och Civilekonomprogrammet på universitet. Min fråga är kan jag kombinera dessa två utbildningar? Eller blir det att jag läser "samma ämnen"? Om det går att kombinera, vilken utbildning är bäst att börja med? Jag tänker först Civilekonomprogrammet och sedan Yrkeshögskolan, så jag kan få jobb "genom" Yrkeshögskolan(praktiken, möjligtvis) när jag är klar med allt. Hur låter det här? Vad är era tips om man vill jobba som controller och lätt komma ut i arbetslivet när man är färdigutbildad?

    Vänliga hälsningar Isabella

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella!
    Yrket Controller är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken. Att yrket är icke-reglerat betyder att arbetsgivaren får själv bestämma vem hen anställer, vilken utbildning hen tycker passar.
    Med yh Payroll - tror jag du menar yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/payroll-controller-affars-uddevalla eller en annan "liknande" utbildning inom yrkeshögskola. Den här yh-utb är på 425 yh-poäng och går därför på lite över 2 år. Nu vet vi att den startar i aug 2021 men hur det blir med framtida starter - vet vi inte. MYH kommer i 19 jan 2021 fatta beslut om framtida starter; det kan bli förlängt i t.ex 2 år men vilka yrkeshögskoleutbildningar, var och med vilket innehåll och namn som kommer starta om 4 år (om du först läser civilekonomprogrammet som är på fyra år) är det idag ingen som vet.
    Sedan är det också så här: bara för att utbildning finns och du söker den betyder inte att du kommer in (tyvärr). Det är gäller speciellt inom yrkeshögskola där betygen spelar endast "viss roll". Tester, tidigare arbetslivserfarenhet och hur du motiverar varför du söker en yh-utb spelar avgörande roll; alltså även med högsta möjliga betyg kan inte garanteras att komma in på en yrkeshöskoleutbildning (å andra sidan kan man komma in även om man inte är behörig - detta för att yh gör sammantagen bedömning).
    Det går alltså inte göra en realistisk planering att först läsa civilekonomprogrammet och sedan yrkeshögskoleutbildning. Många gör så, men vi vet ju inte vilka yh som kommer bli sökbara om 4 år. Mitt råd är därför att du söker till de yh du vill komma in på redan nu och att du samtidigt söker till civilekonomprogrammet. Du kan komma in på båda och då får du välja vilken av de som du tackar Ja till.
    Sedan får man se, när du är klar med din första utbildning: om du vill läsa mer, om du kanske får jobb direkt efter din första utbildning och vad händer "för övrigt" - familjen, hälsan, dina mål i livet mm som de kommer att se ut "då".

    Studie- och yrkesvägledare