Hej Tea,
    utan godkänt betyg i matematik från vårterminen i grundskolans år 9 - är man tyvärr Obehörig till alla nationella gymnasieprogram. Man är behörig till IM, introduktionsprogrammen, som förbereder till gymnasiet.
    Samhällsvetenskapsprogrammet är dessutom ett Högskoleförberedande program och det går absolut inte att komma in utan godkänt betyg i matematik.
    Till yrkesprogram kan man eventuellt komma in "på pro", där man formellt blir inskriven på IM, Programinriktat individuellt val, men i praktiken kan läsa alla ämnen, förutom matematiken, i samma klass som de övriga elever på ett YRKESPROGRAM.
    Skulle du vara intresserad att försöka komma in på ett yrkesprogram?
    Det yrkesprogrammet som mest påminner om Samhällsvet.programmet är HA, Handels- och administrationsprogrammet.

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret! Så det går inte även om jag har betyg från mitt hemland?
    • Julia : Om du har betyg i matematik från ditt hemland som motsvarar den matten som man läser i åk9 på en svensk grundskola, förstår jag inte varför du inte fick godkänt betyg i matematik i så fall? Om du har betyg i "motsvarande matte" borde du också ha KUNSKAPER och om du har kunskaper - varför fick du inte betyg som motsvarar de kunskaperna? Jag förstår, uppriktigt sagt, inte... Vi på Fråga SYV kan inte bestämma om du blir bedömd som behörig. Du måste prata med personal som du har haft kontakt med - SYV och mattelärare på din skola. Du kan också vända dig till personal på ditt antagningskansli. Tänk också på att Komma in på gymnasiet är bara första steget. Sedan ska man också klara av de tuffa kraven under 3 år. Alla som kommer in på gymnasiet uppnår inte gymnasieexamen. Saknar man tillräckliga kunskapsgrunder, kommer det bli mycket tufft och kanske till och med omöjligt att klara gymnasiet. Du kan vinna mycket i längden om du nu läser mer matte Innan du senare börjar läsa på gymnasial nivå.
    • Julia : Jag vill också ge dig tips att fråga om SOMMARSKOLA. Det är inte i alla kommuner som sommarskola erbjuds för alla elever som vill gå i sommarskola... men du kan i alla fall fråga på din gamla skola eller vänd dig till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och fråga om sommarskola (om du vill och kan gå i sommarskola, givetvis... inte annars).