Hej Karla!

    För att söka till universitet eller högskola behöver du en grundläggande behörighet.
    Du får grundläggande behörighet om du har tagit en yrkesexamen och har godkända betyg i kurserna engelska 6, svenska 2, svenska 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3. Alternativt att du har en examen från ett högskoleförberedandeprogram.

    När du har avslutat ett gymnasieprogram kan du få en gymnasieexamen, antingen en yrkesexamen eller en högskoleförberedande examen.

    För en högskoleförberedande examen ska du ha läst 2 500 poäng varav 2 250 ska vara godkända. Du ska ha godkänt i svenska 1, 2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3, engelska 5 och 6 samt matematik 1. Dessutom ska du ha ett godkänt gymnasiearbete.
    En elev som inte uppnått kraven för gymnasieexamen får istället ett studiebevis.

    Så därför kan du inte söka vidare om du har F i eng 5 och 6, du behöver då komplettera.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV