Nina

    Hej Jag är intresserad av att söka kriminologiprogrammet på högskolan nu till vårterminen 2021 men kandidatprogrammet i kriminologi finns inte att ansöka till nu på vårterminen. Jag undrar om man på något sätt kan söka till en kurs under vårterminen som är kopplad till kriminologiprogrammet så att man sen till hösten 2021 kan få en bättre chans att komma in i kandidatprogrammet i kriminologi.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    att du läser någon eller några kurser på högskolenivå kommer inte spela någon roll när du söker till kandidatprogrammet sen. Du kommer konkurrera i betygsgruppen/grupper med meritvärde på dina gymnasiala betyg och/eller med resultat av högskoleprovet.

    Men det kan ändå finnas fördelar i att under våren läsa någon kurs på högskolenivå: i första hand för att få erfarenhet av hur det är att läsa på högskolenivå. Sedan ser det också bra ut i CV om du både kommer ha kandidatexamen i kriminologi + ännu fler högskolepoäng. :)