Sunmeet
    Hej

    Jag är en kille som går i IES Nacka och har ganska bra betyg. Jag Vill komma in på läkarlinjen i Sverige eller England, vilket inte är bestämt än för jag kanske flyttar om 2-3 år till England. Då tänkte jag ta IB men nu när jag kollar igenom grupper och läser. Så ser jag att jag inte kan ha fysik B, kemi B och biologi B om jag går IB för jag kan bra välja en från No-gruppen och en från grupp 6 som jag kan välja bort och ta en till från No-gruppen. Betyder det här att jag inte kan komma in på läkarlinjen i Sverige och England, det var min första fråga.

    Andra fråga är om jag tar matematik standard level eller High level vad är det i svenska gymnasiesystemet Matematik 1, 2, 3, 4, 5, 6 eller 7?

    Tredje fråga vad är kemi B fysik B och biologi B, High level eller standard, för de har olika ciriculum I båda studier?

    Fjärde fråga,

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka hjälpa dig när de gäller IB. Det är lite speciellt då IB inte är en svensk utbildning utan en internationell.

    Du kommer att välja sex olika ämnen på antingen higher level eller standard level Standard level motsvarar i svensk gymnasieskolas alla fördjupningskurser inom inriktningskurserna, dvs Kemi 2, Fysik 2 osv.
    Väljer du istället Higher level är kursen istället på grundläggande högskolenivå - med det menas att du kommer att läsa delar av den kurs du väljer på högskolenivå och alltså läsa mer än de kurser som läses i svensk gymnasieskola. Du kommer att behöva välja minst tre ämnen på higher level men om du känner att du orkar kan du även läsa fyra ämnen på higher level men det kommer att kräva mycket tid. Det är dock du själv som bestämmer vad du vill läsa.

    Du frågar specifikt kring matematik och higher level - matematik på IB motsvarar det den högsta nivån i svenska gymnasieskolan samt en bit på högskolenivå.

    När det gäller att vara behörig till läkarutbildningen kommer du att kunna läsa både kemi, fysik och matematik på den nivå som behövs. I Sverige läser elever ett första Pre-IB år eftersom IB-utbildningen är två och inte tre år. Under det första året läser de flesta IB-skolorna Biologi 1 och du kan i allra de flesta fallen välja att läsa Biologi 2 som utökad kurs under år 2 eller 3. Det är ganska vanligt att eleverna väljer att läsa Biologi 2 (som du kommer att behöva) samtidigt med IB-utbildningen.

    När det gäller att söka Läkarutbildningen i Sverige kommer du att kunna få full behörighet men när det gäller England har de andra antagningskrav än Sverige. Det är dock så att IB-utbildarna är vana med elever som vill läsa läkarutbildningen så du kommer att få den hjälp du behöver av skolan så att du får med dig rätt kurser.

    /Lena, Syv

    Lycka till!