Soo

    Hej! Jag undrar om man kan börja på någon av läkarprogrammet i Sverige med meriten 19.5? Skulle det finnas någon chans till det? Förra gången hade jag 16.85 och stod som reserv i andra urval runt 200 +- 30 på alla läkarprogrammet och undrar om det finns någon chans för mig nu?

    • : Hej. Inför VT21 kan du söka SSK som du garanterat att bli antagen.
    • Anna : SSK - menar du sjuksköterskeprogrammet? eller menar du någonting annat med "SKK"?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    alla behöriga sökande ställs i reserv, om de inte blir Antagna. Att du förra gången ställdes i reserv säger endast följande: du var behörig och du gjorde ansökan i tid.
    Det finns ingen som helst garanti på att komma in från reserv.
    Meritvärde på 19.5 brukar tyvärr inte ge plats på läkarprogrammet. Men hoppet finns alltid - om att i fall antal studieplatser utökas dramatiskt och om det samtidigt blir färre sökande och att sökande (dina konkurrenter) skulle söka med lägre meriter... vilket man, på förhand, inte kan veta så mycket om - utan bara gissa.
    Tyvärr är min gissning att du har får lågt meritvärde för att kunna komma in. Men jag blir glad om jag har fel. Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Vi håller tummarna för dig!
    Hälsningar
    Mikael