Hej Matt,
    inom Individuellt val får endast 200 poäng plats. Man kan inte ha fler poäng inom Individuellt val.
    Jag vet inte om jag har förstått din fråga rätt, man det verkar som att du vill "läsa båda inriktningar" på Ekonolmiprogrammet - alltså både ekonomi och juridik-inriktningen. Och det är inte omöjligt.
    Exempel: Om du går inriktning Ekonomi på EK och din gymnasieskola erbjuder alla de kurser som ingår i inriktning juridik att läsa som programfördjupning eller som individuellt val (vilket är tillåtet för skolorna att erbjuda), då kommer du ha examensbevis som är från båda inriktningar på EK samtidigt.
    Se programplan för EK. Du ser där vilka som är inriktningskurser och vilka kurser som får läsas som programfördjupning på ekonomiprogrammet. Som programfördjupande läser man på EK 300poäng. Och så väljer alla elever på alla nationella program 200poäng inom individuellt val. Inom individuellt val får man läsa "vilka kurser som helst", oavsett vilket program man går (den enda begränsningen ligger i vilka kurser som skolan kan erbjuda).
    Vad du menar med en "komplettering" vet jag inte. Du får förklara.
    Om du menar att kunna prövas i BII- kompletteringsgruppen, vid ansökan till svenska högskoleutbildningar, då måste man komplettera Efter gymnasiet. Alltså, om man söker direkt efter gymnasiet utan att ha läst på komvux eller utan att efter studenten gjort prövningar - då prövas man i BI, direktgruppen.
    ***
    Om du undrar kring U-kurser, utökat program - var god återkom och förklara vad du undrar över.
    Att läsa utökat program (alltså mer än 2500 poäng under 3 år på gymnasiet) är inte elevens rättighet. Rektors beslut krävs för att få lov att göra det. Men även om eleven i sitt examensbevis har många fler poäng än examensbeviset kräver, är det inte en komplettering (så länge alla kurser finns i elevens examensbevis, även om många kurser är markerade "U"/utökat program).