Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, det är inte möjligt. Högskoleutbildningar tar ej in obehöriga och godkänt betyg i matte 3 krävs för behörighet till ekonomiprogrammen på högskolenivå.

    • Liselotte : Du måste alltså få godkänt betyg i matematik 3 innan du kan delta i konkurrensen om studieplats på högskolornas ekonomiprogram. Detta för att matte 3 godkänd betyg krävs för Särskild behörighet och högskoleutbildningar kan ej ta in Obehöriga. Däremot kan yrkeshögskoleutbildnignar, www.yhguiden.se - ta in obehöriga.