Maja

    Hej! Hur viktigt det är att komplettera gymnasiebetyg? Jag är intresserad av att studera på högskola utomlands och vill därför ha så bra betyg som möjligt för att öka chansen att bli antagen. Jag har ett C och ett D i betyg som jag hade velat komplettera. Jag har förstått det som omöjligt att göra något åt ens betyg medan man studerar och att man endast har möjlighet att komplettera/ göra en prövning efter man gått ut gymnasiet. Jag går i ettan nu så jag frågar för framtiden. Jag hade velat ansöka till skolor hösten efter att jag gått ut gymnasiet och undrar om det är möjligt att hinna komplettera betygen till dess eller om jag måste komplettera och sedan vänta ett år till att ansöka till skolor. Jag funderar även över om jag måste lägga lika mycket fokus på att höja mina betyg ifall jag skulle satsa på att få ett perfekt SAT. Tack på förhand!
    Det är mycket möjligt att du kommer behöva ägna flera månader (och kanske t o m ett par år) för att höja dina gymnasiala betyg. Så, det är bra att du kan tänka flexibelt och ta det "lite som det kommer" och ej på förhand ställa in dig på några exakta tidsramar på när du kan påbörja din utbildning utomlands.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!
    olika skolor utomlands kan ha olika regler och olika datum för när betygen måste "in" som senast.
    Allmänt sett, så är det under sommaren svårt att hitta var man kan göra prövningar: lärare brukar ha semester och det är få ställen (om några, över huvudet taget) som genomför prövningar under sommaren. Vidare gäller det också att vid ansökan till att läsa i ett annat land brukar man behöva skicka in alla sina "papper" inklusive sina betyg + resultat från tester + ev.rekommendationsbreven och andra "handlingar" långt innan datumet för utbildningsstart. Men det kan vara olika för olika skolor i olika länder. Reglerna och datumen kan också ändras över tid.
    Om jag förstår dig rätt så ska du snart påbörja årskurs 2 på gymnasiet. I så fall kan du, som tidigast, söka till eftergymnasiala studier till hösten 2024. På så lång tid framöver är det omöjligt att vara säker på vad som kommer att gälla då, när det blir dags för dig att söka.
    Jag kan ge dig följande råd:
    - gör ditt bästa i varje kurs du läser och försök skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt;
    - håll koll på informationen på skolornas egna webbplatser (jag menar de skolorna utomlands dit du vill söka);
    - när du påbörjar sista terminen på gymnasiet och om du då fortfarande vill höja dina redan satta gymnasiala betyg, börja i så fall leta var du kan anmäla dig till prövningar (det är möjligt att du kan hinna göra några prövningar under perioden efter läsåret är slut och innan midsommar (alltså i mitten av juni). Det kan också hända att situationen med prövningar förändras och det kan bli lättare att göra prövningar under sommaren.
    Som sagt, kan olika skolor i olika länder hantera ansökningar väldigt olika. Jag vill ge dig ett exempel - på hur det är i Sverige just nu: om man sökte till en högskole/universitetsutbildning till hösten 2022 i Sverige då behövde man göra ansökan senast i mitten av april och sedan komplettera sin ansökan senast 21 juni 2022. Läsåret slutar tidigast sista veckan i maj, men ofta första eller t o m andra veckan i juni. Även om en elev skulle få sitt examensbevis från gymnasiet t.ex den 27 maj (vilket är extremt tidigt... så tidigt brukar man inte kunna få ut sitt examensbevis) så är det mycket tveksamt att hinna få prövningsbetygen innan 21 juni. Prövningen består av 2 (ibland 3) delar och det går cirka 2 veckor mellan första och andra prövningsdel; det tar också tid för läraren och medbedömaren att komma överens om vilket betyg eleven får på prövningen och sedan ska administratören föra in betyget i databasen och rektor ska kolla att allt gick rätt till och skriva under - det tar tid (det är inte ovanligt att det går 2-3 veckor från det att man fick veta vilket betyg man får tills man har betyget "i handen") och enligt de nuvarande reglerna bör man ladda upp ett färdigt betyg som komplettering till sin ansökan senast den 21 juni (2022). Tidigare år var sista dag för komplettering 15 juni, då hade man ännu kortare tid från läsårets slut till sista kompletteringsdagen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Maja :

      Hej och tack för hjälpen.

      Angående SAT är det någon ide att komplettera sina gymnasiebetyg om man lyckas bra där?

    • Milla : Fråga den skolan utomlands som du ska söka till. Det finns inget generellt svar som vi kan ge på den frågan, utan det kan bero på hur antagningsvillkor som bestämmer kring konkurrens om utbildningsplats på just den skolan, är utformade. Lycka till med dina studier! FRåGA SYV håller tummarna för dig!