Sara.djsbs

    Hej jag har gått ut gymnasiet med en godkänd gymnasieexamen. Jag vill plugga till sjuksköterska på universitetet men saknar naturkunskap 2. Jag har tänkt gå en allmän kurs på folkhögskola där man läser 4 kurser (därav den enda jag egentligen behöver ha är naturkunskap 2). Är det möjligt efter att jag har gått utbildningen och fått behörighet för programmet att jag söker med mitt högskoleprov? Då jag fått bra resultat på den så skulle jag vilja söka med det. Eller kan jag bara söka med omdömet jag fått från folkhögskolan? Vet inte hur det fungerar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har resultat från högskoleprovet, kommer du prövas i HP-urvalet. Du kan dock samtidigt prövas även i BF-urvalet (omdöme från en folkhögskola) och samtidigt prövas i betygsgruppen BII (du kompletterar för särskild behörighet med kursen naturkunskap 2 och därför inte prövas i BI). Det funkar så att du kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt och i varje urvalsgrupp har du en ny chans att bli antagen.
    Mitt råd är att du söker till allmänna kurser på folkhögskolorna och samtidigt söker läsa kursen naturkunskap 2 på komvux, detta för att säkra möjlighet att bli behörig. Eftersom du har examensbevis från gymnasiet, kommer du blir lågprioriterad i antagningen till allmänna kurser på folkhögskolorna (det finns risk att du inte kommer in på någon folkhögskola).

    Studie- och yrkesvägledare