Christoffer
    Jag vill bli läkare och vet att det krävs mycket höga betyg på gymnasiet för att komma in på läkarlinjen, men jag undrar om jag har bra betyg men saknar ändå lite för att komma in med betygen, kan jag komplettera det betyget på komvux och ändå komma in på läkarlinjen med mina betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej, Christoffer!

    Det finns, förutom betyg, andra "meriter" som kan ge plats på Läkarprogrammet på universitetet. Framförallt är det Resultat av Högskoleprovet som kan ge utbildningsplats. Man behöver ändå vara Behörig, men konkurrera med resultatet av HP också (dvs med betyg och i en annan urvalsgrupp - HP).

    Sedan kan det finnas "Alternativt urval", t.ex på Karolinska Institutet i Stockholm har de "kört" den varianten sedan ganska många år. Här krävs det också att man är behörig + att man har gjort högskoleprovet. Man gör begåvningstest, skriver levnadsbeskrivningen och genomgår intervju med 2 läkare, så kan man bli utvald även med något lägre betyg.

    Men nu till direkt svar på din fråga, om möjlighet att komplettera på komvux, eller rättare sagt höga betygen på komvux. Det är så här att komvux i varje kommun har en viss budget för varje år. I första hand prioriteras det personer med mindre utbildning i bagaget. När de som behöver läsa på grundskolenivå alla får plats, fördelar man sedan platser på gymnasiekurser (komvux köper utbildningsplatserna) och i första hand får man plats i fall man inte har läst på gymnasiet. Om det sedan finns några pengar kvar i budgeten, kan komvux ge plats för den så kallade "konkurrenskomplettering", dvs när man är Behörig men har för låga betyg för att komma in på "sin högskoleutbildning". Det är tyvärr ganska sällan som det finns pengar kvar för det. Allt som oftast säger komvux på förhand att det inte går att konkurrenskomplettera och hänvisar till Prövningar. Kostnad för prövning ligger för närvarande på 500 kr/styck. Vi tror, dock, att avgiften kommer att höjas. Till prövningar förbereder man sig genom självstudier (ibland kan man i vissa kommuner få handledning innan prövningen). Ingen kan förbjuda någon att söka plats på komvux, och även om komvux säger att det inte är någon idé, kan man ändå chansa och hoppas att få plats! Men, som sagt, chansen är inte speciell stor. I vissa kommuner vissa terminer kan det gå, men för det mesta, tyvärr, inte.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV