Simon
    Hej! Jag tog ett dåligt beslut att hoppa av tyska 3 i gymnasiet. Fick därför endast sammanlagt 1.5 meritpoäng. Tog studenten nu i somras. Har förstått att det går att göra någon form av kompletteringsprov för att kunna få ytterligare meritpoäng i tyska 3 och eventuellt även tyska 4. Hur går man till väga? Hur ofta finns det möjlighet att göra detta kompletteringsprov? Går det att göra prov på både tyska 3 och tyska 4 vid samma provtillfälle?

    Tack på förhand!
    Simon Otterberg

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Simon ! Jag antar att du fick examensbevis dvs du är helt klar med gymnasiet. I så fall är det komvux eller prövningsenheten i kommunen som du vänder dig till. Om det är enbart meritpoäng du är ute efter och har redan 1,5, behovs det betyg i moderna språk 4 för att uppnå Max i merit. Du kan därför anmäla dig till prövning i steg 4 direkt. Du behöver inte betyg i steg 3.
    Ett annat alternativ är att du läser eller gör prövningar i moderna språk 3 och en mattekurs. Datum för prövningar är olika i olika kommuner. Fråga på komvux efter prövningar, så får du rätt hänvisning.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare