Camilla
    Hej!

    Jag arbetar som mönsterkonstruktör inom klädindustrin men har funderingar på textilslöjdlärare för grundskolan, kan jag tillgodose mina yrkeskunskaper och komplettera med pedagogik? Jag fyller 40 år och är inte jättesugen på att studera i 5 år när jag redan har så pass mkt erfarenhet inom textil.

    Tacksam för svar,
    Hälsningar Camilla

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla!
    Det är jättebra att du har mycker erfarenhet inom textil!
    Nu är frågan om du vill bli "Behörig lärare" och i så fall om det är Slöjdlärare på grundskolan eller Yrkeslärara på gymnasiet som du vill bli?

    I lärarutbildningen ingår även mycket pedagogik, kunskaper om jämställdhetsarbete, konflikthantring, elevens rättigheter och betygssättning och mycket annat som inte har med yrkeskunskap (textil) att göra.

    En väg att gå för dig kan vara:
    Sök till den utbildning på högskolenivå du vill ta examen ifrån och ansök sedan, när du är Antagen, om tillgodoräknande av tidigare utbildning eller boka redan nu tid med studievagledning på lärarutbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare