Milla SYV på FrågaSYV

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt: om du inte har några godkända betyg från gymnasiet alls, behöver du läsa på komvux mot examensbevis eller om du har eller kan skaffa dig tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid som du fick efter det att du fyllde 19 år, kan det hända att du kan på ett år (som snabbast) läsa in de kurser som krävs.

    Undersköterskeutbildning är inte ett krav, man kan bli behörig till sjuksköterskeprogrammet även utan den.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag tänkte att få examensbevis genom att gå på undersköterska utbildningen och koplettera detta samtidigt med de andra kurser som krävs för examensbevis.
    • : går det bra?
    • Anna :

      Ja, det kan gå bra att komplettera undersköterskeutbildningen med övriga kurser - för att kunna få ut examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet. Dock tar det 3 år (6 terminer).

      Att komvux skulle låta någon läsa på mer än heltid, bedömer jag som mindre troligt. Detta för att komvux vet att chanserna att klara studier med godkända resultat, om man läser på mer än heltid, är små.

      Om du vill försöka snabba på - kan du försöka skaffa dig kunskaper i de "allmänna ämnen" som svenska, engelska, matematik mm. på egen hand och göra Prövningar. Betyg från prövningar kan man ta in i sitt examensbevis.
      Dock är det svårt att hinna och orka, vid sidan av sina heltidsstudier. Det tar, alltså 3 år på komvux (lika lång tid som på gymnasiet) att uppfylla kraven för examensbevis (om man sedan innan ej har några godkända betyg i gymnasiala kurser).