unsure
    Hej!

    Jag studerar för tillfället HR-programmet vid Linköpings Universitet, men jag känner innerst inne att jag vill arbeta som gymnasielärare. Historia, psykologi och religion är ämnen jag alltid älskat och det hade varit ett nöje att undervisa inom de ämnena. I och med att jag flyttade hemifrån till Linköping för att studera så känns det tungt att ångra sig. Och utav erfarenhet så har nästan alla lärare jag haft i gymnasiet undervisat inom flera olika ämnen. Min fråga är mer kring behörigheten kring ämnen som man undervisar inom.

    Om jag skulle gå gymnasielärarprogrammet här på LiU med ingång historia så blir jag efter 330 hp legitimerad lärare, då inom historia om jag förstått det rätt. Är det möjligt att efter dessa 330 hp dyka ner i ytterligare ämnen att undervisa inom (självklart oberoende av mitt aktuella universitet, men också här om utbildningen finns), dvs att man tar som en "fristående kurs" för att få behörighet att undervisa i exempelvis psykologi? :)

    Tacksam för svar,
    Ivana
    :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ivana!
    330 högskolepoäng motsvarar studier på heltid i 5,5 år - då läser man mot att bli gymnasielärare i 2 ämnen. Om ingångsämnet är Historia, som också då blir ditt huvudämne, så ska du sedan även välja till ditt andra undervisningsämne (bi-ämne) - se på utbildningens webbplats vilka bi-ämnen som du ska kunna välja mellan.

    Angående bli lärare i psykologi - kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/psykologilarare och på info på gu.se/manga-vagar-inom-amnet-psykologi
    Du kan också kontakta studievägledare på lärarhögskolorna.
    Inom ämneslärarprogrammet ges ämnet psykologi som bi-ämne på Linnéuniversitetet (uppgift från september 2021).

    • unsure : Jaha, tack Anna! Men finns det möjligheter att efter utbildningen få behörigheter att undervisa inom fler ämnen, om man ändå är legitimerad lärare?
    • Anna :

      Ja, man kan utöka lärarlegitimationen. Det är skolverkets avdelning för lärarleg. som ansvarar för hur de tolkar reglerna. Men vad som jag har förstått av den info som finns på webbplatserna som vi bedömer som tillförlitliga, så krävs det 120 högskolepoäng (2 år på heltid) i ämnet psykologi för att kunna bli psykologilärare. Alltså för att kunna få ut legitimation som psykologilärare. När det är lärarbrist är det dock (tyvärr) möjligt att få undervisa även som obehörig lärare. Jag kan tänka mig att rektorn kan låta en behörig lärare i historia som också har läst minst 30 högskolepoäng psykologi, undervisa i psykologi "på undantag" om ingen behörig psykologilärare finns att tillgå.
      Och det kan ev. räcka med 90 hp i ämnet psykologi för att utöka sin lärarlegitimation. Det är en fråga till skolverkets avdelning för lärarleg.