Emilia
    Hej!

    Jag har långt kvar tills gymnasieval men har ändå en fråga till dig. Jag vill bli advokat eller åklagare. Jag vet att ekonomi inriktning juridik kanske är bäst, men det är så mycket matte där och ekonomi intresserar inte mig. Men har hört att det går lika bra att gå samhällsprogrammet. SA är mitt favorit ämne, älskar det.

    Jag kommer ju få behörighet att kunna gå juristprogrammet sedan men kommer det bli någon skillnad om jag inte gått ekonomi? Kommer jag kunna mindre? Kommer mina framtida arbetsgivare när jag söker jobb anmärka på att jag inte gått ekonomi, är det dåligare? Man vill ju alltid gå det bästa.

    Men SA har väl också bra grejer att erbjuda?

    Men nu till den frågan som jag aldrig mest vill ha svar på.. Jag har tänkt gå samhällskunskap inriktning samhäll global just för att den är den bästa inriktning av den alla tycker jag eftersom jag är grymt intresserad av språk och tycker det är intressant med människors rättigheter. Det kanske inte har så mycket att göra med åklagare yrket direkt men det fanns ingen inriktning som inriktade sig just på de, man får dessutom göra en studieresa utomlands i åk 3, tror det kan vara nyttigt i framtiden och kanske i åklagare yrket också.

    Men vill ändå inte komma på jurist programmet och kunna mindre just för att NA har inriktningen juridrik, kommer de hända?

    Därför vill jag kanske lägga till en juridrik kurs eller fördjupa mig i juridik. Kan man det? Kan man lägga till en ekonomi kurs? Min fråga är då om man kan lägga till en inriktning som NA har som en kurs på SA?

    För vill på något sätt få in juridik i min utbildning, för det är ju bra att kunna inför jurist programmet.

    Men kollade runt på den utbildningen jag har tänkt gå, kollade på program fördjupade kurser men dom hade inget med juridik eller rätt, inte ens ekonomi. Men vill så gärna ha med det i min utbildning, vad ska jag göra?

    Dom har ju lektioner i juridik eftersom det är en inriktning på NA, kan man på något sätt vara med där?

    Vet dock inte om jag kollade helt rätt, om de var dom kurserna dom erbjöd, de hette "programstruktur". Hur kan man göra för att få med juridik i utbildningen? Finns de andra val?
    Eller finns juridik redan med i samhäll?

    Detta blev en lång text med mycket frågor. Ursäkta! Men tacksam för svar!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Emilia
    du uppger att du vill bli advokat eller åklagare.
    I så fall bör du, precis som du själv skriver, söka till Juristprogrammet /en högskoleutbildning på 4,5 år/.
    Behörighetskrav: Gymnasieexamen från ett teoretiskt program + Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Vidare skriver du att du känner mycket för att söka Samhällsprogrammet men funderar över de ev.negativa konsekvenser som detta kan medföra /med tanke på att Juridik inte ingår i SA/.

    Du undrar även om du kan lägga till kurser som inte ingår i ditt gymnasieprogram. Svaret är - JA, man KAN lägga till ... MEN det beror på vad som just din gymnasieskola har i sitt utbud samt om det finns platser på just de kurserna och ett annat problem kan bli krock i lektionsschemat - t.ex. att du har lektioner som ingår i ditt eget program SAMTIDIGT som lektioner i juridik äger rum.

    Allmänt gäller: gymnasieelever bör välja 200 poäng att lägga till. [Man kan välja även 100 poäng extra]. På så sätt finns det utrymme att gå tre st. 100 poängskurser som inte normallt sett ingår i ditt gymnasieprogram. "Tilläggskurserna" väljer man under å k 1 (i samråd med Studie- & yrkesvägledare) för att börja läsa dem under å k 2. Skolan kan dock inte garantera att alla elever får läsa alla de kurser som de önskar (detta på grund av de orsaker som jag beskrev ovan).

    Om du har tur, kommer du att kunna lägga till Juridik /och kanske även Ekonomi/ under å k 2 och 3 på gymnasiet, men vill du vara helt säker på att få läsa de kurserna, bör du välja ett program där de ingår från början.

    En annan sak, som du inte tar upp, men som jag vill försäkra mig om att du vet om är: höga antagningspoäng till Juristprogrammet. Det är alltså jätteviktigt att du får tillräckligt höga betyg i samtliga gymnasiala kurser.
    Detta är lättare att uppnå om man går ett program som man "trivs med".

    Du behöver inte vara orolig att dina blivande arbetsgivare kommer att tycka att du är mindre attraktiv på grund av att du inte läste juridik på gymnasiet. Arbetsgivare kommer att efterfråga dina HÖGSKOLEBETYG. Om du på en anställningsintervju skulle få frågor ang. din gymnasieutbildning, kan du svara att du trivdes mycket bra med det gymnasieprogram du gick, att du fick höga betyg mm. Jag kan inte tänka mig att en arbetsgivare ställer en direkt fråga om varför du inte läste en kurs i juridik på gymnasiet.
    Det finns andra saker du kan "kompensera" med, om du vill - t.ex. genom självstudier, vid sidan av gymnasieutb. och/eller genom att välja ett passande ämne för ditt GYMNASIEARBETE. Du kan då uppge till dina blivande arbetsgivare att du valde en "juridisk inriktning" på ditt gymnasiearbete.

    För övrigt, kan du (om du inte redan gör det, förstås) börja engagera dig i Amnesty International och/eller Röda Korset /som båda kämpar för mänskliga rättigheter/. Att kunna uppge på en anställningsintervju att man i många år var aktiv som en volontör i en sådan organisation, kan vara ett stort "plus i kanten".

    Sammanfattningsvis vill jag säga att
    det är viktigare att få höga betyg än att läsa kurser i juridik på gymnasiet;
    att det kan mycket väl finnas möjligheter att få lägga till juridik när du går Samhällsprogrammet
    och
    att du kan "kompensera" genom att välja temat på ditt gymnasiearbete och/eller genom att arbeta som volontör för organisationer som kämpar för mänskliga rättigheter.

    Jag hoppas att mitt svar var till hjälp för dig inför ditt framtida gymnasieval!
    Trevlig midsommar!
    Ludmila, SYV