Elias

    Hej! Jag undrar om man kan läsa till kurser för att få extra meritpoäng utanför de 2500 poäng man har i sin kursplan. Skolan jag har tänkt på kan jag läsa Matte 1-5 och Engelska 6 och 7, genom att jag väljer Matte 5 och Engelska 7 som IV, inget modernt språk. Ifall jag skulle söka t.ex. en ingenjörsutbildning har jag fattat det som att jag endast hade fått 2 extra meritpoäng, från Matte 5 ( krav på matte 4 för ingenjörsutbildning) och från Engelska 7. Skulle jag då kunna läsa till matematik specialisering på annat sätt för att få alla meritpoäng? Jag har alltså inte några mer poäng från IV jag kunde ägna åt detta. Tack i förhand!

    • Mikael : Vilket program på gymnasiet vill du läsa? kanske teknik? :)
    • Mikael : På olika program är det olika listor på kurser som får läsas inom programfördjupning, därför viktigt veta vilket program du kommer gå. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elias

    viktigt att veta vilket program du kommer läsa på gymnasiet. om vi tar TE som exempel, se programplan: Matte specialisering får på TE läsas som en av de programfördjupande kurserna. Elever måste "ändå" läsa 400p. programfördjupning på TE, och då kan man (om skolan så erbjuder) välja läsa matte spec. :)

    • : Här är länk till kursplanen jag vill läsa: http://files.educations.com.s3.amazonaws.com/educations/education70986/files/Teknikprogrammet--Informations----medieteknik--Johanneberg.pdf Kolla på den andra sidan i pdf-filen, inriktning "Engineering" Vad jag menade med min kommentar var att jag inte hade några poäng kvar av de 2500 i kursplanen för att ägna åt Matte specialisering, jag har enbart 200 poäng i IV och dessa skulle jag ägna åt Engelska 7 och Matte 5 . Jag tror inte jag kan ändra de kurser jag läser som programfördjupning i inriktningen Engineering, men jag kan kontakta skolan och fråga, jag är rätt så säker på att man dock kan välja matte spec som IV, men jag har som sagt inga mer poäng kvar för detta i kursplanen. Det är dock inte riktigt det jag var ute efter med frågan. Jag skulle vilja läsa matte specialisering så att jag kan få 2,5 extra meritpoäng, istället för nuläget då (ifall jag börjar på den inriktningen) jag skulle läsa Engelska 7 och Matte 5 som enbart ger mig 2 extra meritpoäng (utgår från att jag söker ingenjörsutbildning eller liknande i framtiden). Vad jag undrade över är ifall man har rätt eller möjlighet till att läsa till kurser, som matte spec, även ifall jag då läser mer än 2500 poäng och utöver dessa poäng. Låt säga att jag i 3:an skulle då behöva gå två extra timmar i veckan för att läsa matte spec ihop med de som läser matte spec som IV t.ex. eller på en annan skola. Kan man läsa mer än 2500 gymnasiepoäng?
    • Anna : Det händer att skolorna "väljer åt eleverna", alltså blir det en del "egentligen valbara kurser" till "obligatoriska" på just den skolan, vilket underlättar för skolan med planering av lärarkacitet och schemaläggning. Det är inte elevens rättighet att läsa högre kurser än matte 4 på ngt.gymnasieprogram. Högre mattekurser kan erbjudas (eller inte) - beror bl.a på lärarkapacitet på en viss skola. Högre kurser än matte 4 krävs inte heller för ngn svensk högskoleutbildning och vad gäller frågan om meritpoäng, så är inte det heller är elevens rättighet: kan alltså hända att vissa elever ej kommer ha möjlighet att läsa kurser för meritpoäng, över huvudet taget och de kan inte överklaga det beslutet, för att det är inte en rättighet. :(