Julia

    Hej! Jag vill väldigt gärna gå samhällslinjen, inriktning beteende på per Brahe gymnasiet i Jönköping. Men just nu har jag gått tre år i musikklassen på Alfred Dalinskolan och tycker jättemycket om musik och att ha det som lektion i skolan. Är det möjligt och isåfall hur mycket musik får man då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    att ha undervisning i musik på annan utbildning än ES/musik kan inte på förhand garanteras. Dock kan du ha tur och det kan lösa sig (men det vet du nog först till år2 på gymnasiet i så fall). Per-brahegymnasiet erbjuder bl.a ES/musik och om den utbildning fortsätter erbjudas även i framtiden och inte upphör, då kan du under år2 och 3 försöka välja musikkurser inom individuellt val (200poäng totalt). Men det blir möjligt endast om schemat så tillåter och om det är inte redan för många elever i musikklassen. För dig som inte kommer ha obligatorisk musikundervisning blir det "i mån av möjlighet". ES/musik-eleverna kommer givetvis gå före då musikundervisning för dem är obligatorisk.
    Du får givetvis fråga på skolan om det, alltså på Per-brahegymnasiet och du kan få svar "jo, det löser vi", men sedan kan det ändå bli att det inte kommer att gå pga olika anledningar. Gymnasieskolorna försöker tillgodose elevernas önskemål om valbara kurser men obligatoriska kurser går alltid före. Ibland går det att lösa och ibland - inte. Det kan t.ex hända att du under årskurs 2 kan gå en musikkurs men inte under årskurs 3 (eller tvärtom). Att du från år1 skulle kunna gå någon musikkurs tror jag inte på, men fråga gärna på skolan om det.
    Du frågar hur mycket musikundervisning du skulle kunna få. Kika gärna på Programplan för SA här. Du ser att "rena musikkurserna" inte syns med. Men Musikproduktion 1 och 2 får läsas som programfördjupning men det är så att skolan i så fall måste kunna erbjuda de kurserna (det är långt ifrån alla skolor som kan göra det). Och "rena musik"-kurser skulle du kunna (om du har tur) läsa som Individuellt val, det är 200 poäng (av de totala 2500poäng som ingår i gymnasieutbildning). Om du kan både ha 200p.musikkurser som individuellt val + 200p.Musikproduktion (1 och 2), då blir det 400p."musikkurser" av de totala 2500poäng som ingår i gymnasial utbildning.
    Tips!
    det går att få musikundervisning även utanför gymnasieskolan. T.ex finns det Kulturskolan i Jönköping - se information på jonkoping.se/barnutbildning/kurserpafritidenforbarnochungdomar/kulturskolan Enligt vad jag vet, så finns det en kö till att börja på kulturskolan i Jönköping, så ställ dig gärna i den kön, om du vill ta del av kulturskolans undervisning.