Anton 22 år
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    • Anton Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar

    • Oskar 19 år

      Byta ut svenska mot svenska som andra språk?

      Hej, jag har gått ut gymnasiet och fått godkänt betyg i svenska 3. Nu vill jag göra prövning i Svenska som andra språk 3 istället. Kan jag isåfall byta ut det betyget jag får i sva3 mot vanlig svenska 3 och välja den kurs där jag...

      Julia SYV: Hej Oskar!om du i ditt examensbevis har kursen Svenska 3 då måste du höja betyget i just svenska 3. Betyget i SAS 3, alltså i svenska som andraspråk 3, kommer inte räknas in.Om du... Läs hela svaret
    • K 19 år

      Hur kan man höja sitt meritvärde???

      Hej! Jag har nyligen tagit studenten, och mitt meritvärde blev inte så bra (ca 17.00). Jag har inte sökt till universitet nu till hösten pga att jag vill ta paus, och på något sätt höja mitt meritvärde. Meritvärdet som jag har nu...

      Julia SYV: Hej K!På folkhögskolornas allmänna kurser, på gymnasienivå, läser man mot omdöme om grundläggande behörighet. Den utbildningen är på 3 läsår, men om... Läs hela svaret
    • Ahmed 15 år

      Är det garanterat att gå in i ett gymnasium även det är mer än lägsta?

      Jag kommer vara i nionde klass nästa termin, men jag planerar mycket inför gymnasiet. Det finns ett gymnasium som jag verkligen vill gå till, och nu så har jag 20 mer meritvärde än det lägsta. Men själva gymnasiet har ganska lite elever (200), och jag känner lite oro om jag för en anledning...

      Julia SYV: Hej Ahmed!gymnasieväljare konkurrerar om plats på gymnasiet med Betygspoäng/meritvärde (som också kan kallas för Jmf=jämförelsetal); det... Läs hela svaret
    • Maria 47 år

      Prövning i svenska som skriven utomlands?

      Hej, Jag har några frågor som jag inte riktigt hittar svar på. Min dotter, som är svensk och bor i New York, behöver behörighet i svenska för att söka till lärarlinjen i Sverige. Hon har gått IB Swedish B under två år med bra betyg och har gjort TISUS, men klarar inte det skriftliga delprovet...

      Julia SYV: Hej Maria!det svar vi fick från Skolverket när vi ställde frågan om prövningar var att personen måste vara bosatt i Sverige för att ha rätt att göra prövningar.... Läs hela svaret
    • Ismail 20 år

      Hur vet jag att mina komvux är uppladdade på antagning?

      Min fråga är hur skall jag veta att om dem är uppladdade. Vart ska de stå? Jag har redan 3 st som är under enstaka kurser som jag har inte lagt. Betyder det att dem är redan uppladdade och är redan inräknade inför antagning beskedet?

      Julia SYV: Hej Ismail!Du borde när du är inloggad på www.antagning.se kunna se vilka betyg som är synliga. Om du har fler gymnasiala betyg än betygen som du sista dag för... Läs hela svaret
    • Anonym 19 år

      Vad kan man göra om man inte har gymnasieexamen?

      Hej! Jag har en vän som jag oroar mig för då vi nu tagit studenten från samhällsprogrammet och hon gått ut med F i massor av ämnen och verkar inte ha någon som helst plan för vad hon ska göra nu. Hon fick F i några ämnen i...

      Julia SYV: Hej! Tack för din fråga! Du är en bra kompis som bryr dig mycket!Så här vill jag svara på frågan du ställer:- Det är i Sverige inte obligatoriskt att läsa... Läs hela svaret
    • Anna 46 år

      Kan 9ans betyg jämställas med engelska gcse?

      Hej, vår familj ska flytta till England och min dotter ska då plugga A- levels i England. Nu vill skolan i England veta om 9ans nat prov i Sverige är likvärdiga med GCSEs? Hur ska vi kunna få hjälp med detta? Hon vill gärna slippa läsa year 11 i...

      Mikael SYV: Hej Anna! Enl.vad jag tror är det så här: GCSE-examen brukar som helhet motsvara ett Slutbetyg från den svenska grundskolan. Det engelska skolsystemet skiljer sig dock... Läs hela svaret
    • Kaltrina 17 år

      Rätten och Samhället, obligatorisk kurs?

      Hej! Jag går ekonomi juridik och undrar om kursen "Rätten och samhället" är obligatorisk. Kan man inte byta ut den mot en annan kurs eller måste jag läsa den?

      Julia SYV: Hej,kursen Rätten och samhället är på inriktningen Juridik, på Ekonomiprogrammet, en obligatorisk kurs - därför att den är av de Inriktningskurserna, vilket du kan se i... Läs hela svaret
    • Emil 18 år

      Kursprovet spanska 4?

      Har fått godtagbara och mer än Godtagbara kunskaper på alla prov i spanska 4. Jag missade kursprovet och får därför F i slutbetyg?

      Julia SYV: Hej Emil,kan tyvärr inte säga någonting om vilket betyg du får. SYV-ar sätter inte betyg och har inte kompetens i betygssättningen. Det bästa rådet jag kan ge dig är att du pratar med din... Läs hela svaret
    • Elisabeth 17 år

      Får man gå om en kurs även om man fick godkänt?

      Hej! Jag har A i alla ämnen (med målet 22,5 när jag går ut) och går natur natur. Nu verkar det som att jag får ett B i Kemi 1 (vi har haft slutprov) och jag undrar: även om man inte automatiskt har rätt till det, får man gå om en kurs om lärare & rektor går med på det, eller finns det något i...

      Julia SYV: Hej Elisabeth!Jag vill börja med att påtala att 22.5 i meritvärde garanterar inte plats på läkarprogrammet. Detta pga en situation kan uppstå att platserna är färre... Läs hela svaret
    • Sonia 18 år

      Hur fungerar meritpoäng (gymnasiet)?

      Hej! Jag heter Sonia och jag förstår inte riktigt hur meritpoäng fungerar. Jag förstår inte när de där 2,5 potentiella poängen får användas och inte. När jag kollar på t.ex lärarprogrammen på Stockholms Universitet så ligger alla runt 17 i merit, har de då räknat med meritpoängen? Hur vet man...

      Julia SYV: Hej Sonia!Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng - och det är så att du som sökande behöver inte tänka på att "använda" meritpoäng, utan du... Läs hela svaret
    • Sonia 18 år

      Jag går gymnasiet och vill bli lärare, vilka kurser krävs?

      Hej! Jag heter Sonia och går Sam sam och har bestämt mig för att jag vill bli antingen gymnasie eller högstadielärare. Då undrar jag vilka kurser som krävs? När det gäller ämnen vill jag helst lära ut Svenska och Engelska. Om det är på högstadiet så även SO ämnena. Behöver jag lägga till...

      Julia SYV: Hej Sonia,enligt min kunskap så är särskild behörighet för att bli samhällskunskapslärare - godkänt betyg i kursen samhällskunskap 2. Den kursen... Läs hela svaret
    • Louise 27 år

      något jobb som hanterar pengar?

      vill jobba med yrke som hanterar pengar på som arbetsuppgifter, gärna rutiner och struktur, samma uppgifter gång på gång? kort utbildning

      Julia SYV: Hej Louise!Du får gärna kika på många (kanske t o m Alla) yrken inom Administration och Ekonomi - listan ser du på Framtid.se/yrken/administration-ekonomiJag undrar samma sak som Mikael gör (se... Läs hela svaret
    • Lex 17 år

      prövning av engelska 5?

      Går det att pröva kursen engelska 5 efter att man har läst klart eller påbörjat kursen engelska 6?

      Mikael SYV: Om du är gymnasieelev som fick F i en kurs t.ex i eng 5, då har du rätt att göra prövning i den kursen. Om du fick E eller högre, kan du göra prövning efter gymnasiet.
    • Emma 20 år

      Kan man prioritera om utbildningarna i sin ansökan till universitetet?

      Kan man prioritera om bland utbildningarna man sökt mellan första och andra antagningsbeskedet, ifall man insett att man hellre vill komma in på ett universitet man vid ansökan satt som andrahandsval? Säg t.ex. att man kommer in på sitt förstahandsval vid...

      Julia SYV: Hej Emma,läs informationen på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga