Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31872 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'grundskola' (99 st.)
-
Vilka betyg är viktiga?
Hej! Jag går bara i 8an just nu men att vara förbered men också utbildning är något som är väldigt viktigt för mig för att jag har svårt med stress men om jag är förbered innan blir jag mindre stressad. Jag undrar vilka...
Hej!Att ha bättre kunskaper och högre betyg i vissa ämnen kan definitivt underlätta inför gymnasievalet och kommande gymnasiestudier.Ämnen som historia, samhällskunskap och geografi är... Läs hela svaret -
prövning grundskola?
hej, man kan ju göra prövning för att höja sina gymnasiebetyg - finns det nåt liknande för att höja sina grundskolebetyg? Tacksam för svar!
Ja, det finns det! Skolverket säger att i fall eleven vill göra prövning i en grundskolekurs, så får hen det. Men när man frågar skolverket om det är endast elevens egen grundskola eller vilken... Läs hela svaret -
Hur fungerar det när man tentar av en gymnasiekurs i grundskolan?
Min skola har en spetsklass för matematiken, där vi har i förväg läst hela ma1c samt gjort slutprov och fått betyg (A i mitt fall). Vi håller också på med kurserna 2c och 3c som vi hoppas klara av innan jag har slutat 9:an. Jag undrar hur det...
Hej Elm,vi har fått liknande frågor förut och har "forskat" i frågan. Det vi fick fram är att grundskolorna saknar rätt att utfärda... Läs hela svaret -
Finns det högstadieskolor med hög disciplin?
Hej! Jag är intresserad av att bli högstadielärare i ämnena geografi och historia. Mitt största hinder för det är att jag är rädd för att eleverna kommer vara stökiga och inte ha någon respekt för mig som lärare, detta...
Hej Dave!Det är mycket svårt att säga om det om 4-5 år kommer finnas möjlighet att få jobb som lärare på en grundskola med så bra förutsättningar som du... Läs hela svaret -
Kan man börja spanska i år 9 om man hade inte spanska i årskus 6-8?
Hej, jag undrade om det går på nått sätt att börja gå på spanska i årskus 9 om man hade inte spanska i årskus 6-8? Jag undrade också hur skulle det ser ut om jag skulle har börjat gå på spanska även om jag vet...
Hej Max,du måste fråga på din grundskola om det. Grundskolorna är skyldiga att erbjuda 2 av språken: tyska, franska och spanska. Din grundskola kanske erbjuder... Läs hela svaret -
Kan man höja sina betyg efter avslutad grundskola?
Hej Min son går första året på gymnasiet men vill byta till ett annat program. Problemet är då att han inte har tillräckligt med poäng för detta. Kan min son höja sina betyg efter avslutad grundskola? Mvh En orolig mamma
Hej Ximena!det är svårt att höja grundskolebetygen efter det att de är "satta". Teoretiskt sett, kan man göra det via prövningar. Att man anmäler sig till en... Läs hela svaret -
Hur läser man in grundskolan om man vill göra det på distans?
Hur kan man läsa upp grundskolebetyg för att bli behörig till gymnasiet på distans? Har en 16åring som inte trivs i skolmiljö men vill studera. Har inte varit i skolmiljö på hela nian utan sköt det med distanslösningar dock nåde han...
Hej Anette!det finns en bra gratis webbsida som heter Matteboken - där mattekurserna finns upplagda för repetition och för självstudier - och matte för årskurs 9... Läs hela svaret -
Påbörja IMS tidigare?
Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion...
Hej Emma,du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett... Läs hela svaret -
Krav för att få ett beviljat stipendium?
Hej! Jag vill söka ett elevstipendium med mina betyg från åk 9. 1. Måste man ha godkänt i alla ämnen för att få ett beviljat stipendium? Det enda ämnet jag fick underkänt i är idrott. 2. Hur mycket kan man få i stipendium? 3. Vart kan man få blankett för att söka ett elevstipendium?
Hejsan, se information på stockholms-stad/organisation/ovriga-verksamheter/stiftelser Jag tror att eleven måste vara folkbokförd i Stockholms stad eller i alla fall gå i skola som ligger i... Läs hela svaret -
Kan 9ans betyg jämställas med engelska gcse?
Hej, vår familj ska flytta till England och min dotter ska då plugga A- levels i England. Nu vill skolan i England veta om 9ans nat prov i Sverige är likvärdiga med GCSEs? Hur ska vi kunna få hjälp med detta? Hon vill gärna slippa läsa year 11 i...
Hej Anna! Enl.vad jag tror är det så här: GCSE-examen brukar som helhet motsvara ett Slutbetyg från den svenska grundskolan. Det engelska skolsystemet skiljer sig dock... Läs hela svaret -
Har E i alla ämnen kan man läsa upp dem på komvux på en termin?
Hej Syv jag går i tredje året på gymnasiet jag har E i alla ämnen och har haft E i alla tre år. Jag har inte godkänd i 9ans matte men har tänkt att läsa matte på komvux. Jag hade tänkt att läsa på Ekonomi och politik på...
Hej Sara,svenska högskoleutbildningar kräver att man har Grundläggande behörighet och där ingår även godkänt betyg i första gymnasiekurs Matematik... Läs hela svaret -
Betyg från Grundskolan?
Hej! Jag undrar hur jag kan se mina betyg från grundskolan (4an-9an) digitalt?
Hej!jag är inte säker på att du kan se dina betyg från grundskolan digitalt. Men fråga gärna på den grundskolan där du läste och även gymnasieantagningen i den delen av Sverige... Läs hela svaret -
Komvux grundskola, poäng?
Hej, Jag har två frågor. Jag har precis läst klart tre kurser på grundskolenivå via Komvux som totalt ger 500 poäng, matte 100 poäng, engelska 200 poäng och svenska 200 poäng. Jag har blivit godkänd i matte och svenska ( fick B i...
Hej Josefine,hur CSN gör bedömningar är det bäst att fråga CSN om. Det finns tyvärr många olika "punkter" på vilka CSN kan ge avslag om ansökan om studiemedel.... Läs hela svaret -
Räknas betyg i modersmål från åk 6 med i slutbetyget?
Hej, Min dotter har ett B i modersmål från åk 6, räknas det med i slutbetyget? Hon har inte läst modersmål på högstadiet.
Hej Matilda,Fråga på din dotters skola om de kommer inkludera det betyget bland de betyg som kommer finnas i Slutbetyget från grundskolan. Jag har svårt att tro att betyget... Läs hela svaret -
Vad läser jag för att utbildas som bildlärare i grundskolan?
Hej! Jag blir lite förrvirrad när det kommer till att utbilda sig till bildlärare till grundskolan. Jag bor i Västerås, Västmanland, och vad jag förstår det som så är närmsta utbilding på konstfacket i Stockholm. Men när jag...
Läs gärna om utbildning till bildlärare på Framtid/bildlärare
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga