Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31864 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'antagning.se' (824 st.)
-
Antagningsbesked på sommarkurs trots att man sökte sen anmälan?
Jag har sökt sommarkurser, dock som sen anmälan. Är medveten om att min anmälan endast kommer behandlas i mån av plats och potentiellt sätt senare i processen. Min fråga är dock om det faktiskt finns en chans för mig att få ett besked redan...
Hej!Fråga de som jobbar på Antagning.se - du kan t.ex ringa (tel.tid på vardagar kl.9-16) tel.nr 0771-550720. Vi på FRåGA SYV gör inte antagning till... Läs hela svaret -
Poängsystemet läst olika kurser vad räknas med?
Hej ska försöka förklara så gott jag kan. Har läst gymnasiet med en yrkesexamen med 2500 p. Vill studera arbetsterapeut och läser nu behörighetskurser på komvux naturkunskap 1a2 naturkunskap 2 samhällskunskap 1a2 svenska 3 och matematik 2b....
Hej!jag vill börja svara med att påminna om att du själv inte behöver räkna på dina betyg, det kommer Antagning.se göra. Vad du eller jag eller ngn annan räknar fram... Läs hela svaret -
kompissök på folkhögskola?
Hej, hörde av en syv att man kan hjälpa varann och söka till universitet om man går på folkhögskola , genom kompissök. Ju fler som söker ju mer chans har man . Hur går detta till
Hej!Svar på din fråga finns på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval -- där läser vi bland annat följande text: "Platserna fördelas i... Läs hela svaret -
Kan man läsa kurs/prövning efter sista antagningsdagen?
Kan man läsa kurs/prövning efter sista sökdagen? Jag ska förmodligen läsa spanska 4 som kurs på komvux fram tills 11 okt. Sista dagen att söka är ju 16 oktober. Kan jag göra en prövning i spanska 3 under v42(14-20 okt), alltså kmr...
Hejsan, det är helt OK att komplettera sin ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar t o m sista dag för komplettering; jag ser att du redan har tagit reda på... Läs hela svaret -
Fysioterapeut, behörighet?
Hej! Jag funderar på att söka till fysioterapeutprogrammet men ser i deras behörighetskrav att man måste ha godkänt i idrott vilket jag har. Men jag håller på att ta min gymnasiexamen via komvux och har läst att i en komvux examen kan den inte...
Hej!Satta betyg gäller tillsvidare, även om kursen inte kan ingå i ditt examensbevis från komvux. Du laddar i så fall upp både ditt examensbevis + separat betyget i Idrott-och-hälsa1 när... Läs hela svaret -
Utökade kurser ?
Hej, Jag har läst engelska 7, matte 5 och modersmål ett och 2. Alla 4 har jag läst som individuella val. Kommer alla betygp räknas med i jämförelsetalet om jag har engelska 7 och matte 5 som utökade kurser (kurskod individuellt val men U) och...
Hej,svar på din fråga är - i princip Ja... varför "i princip"? Jo, matematik 5 kanske inte kommer ge dig meritpoäng, t.ex om du söker till en utbildning som ej kräver matte för... Läs hela svaret -
Prövning snart, hinner betygen komma innan sista kompletteringsdag?
Hej, jag ska göra prövning i Fysik 2 den 28e maj och har sökt en ingenjörsutbildning nu till höst. Är inte behörig för utbildningen ännu då jag fick F i fysik 2 på gymnasiet. Tror att sista kompletteringsdag är den 20e juni...
Hej!Prövning består av minst två delar (ibland tre: för fysik-kursen kan laborationer ingå som en separat del av prövningen, alltså tredje del). Det... Läs hela svaret -
Struken från andra val om jag kommer in på förstaval?
Hej! Jag är osäker på om jag vill läsa en kandidat i socialantropologi eller psykologprogrammet (båda i Stockholm). Jag har betyg så att jag kommer in på socialantropologi men knappt så det räcker till psykologprogrammet. Därför...
Hej!När antagningsbeskedet väl har kommit och om du då blir antagen till ditt första, högstprioriterat alternativ, på www.antagning.se då kan du inte genom att tacka... Läs hela svaret -
Vilket program för att jobba/forska inom regenerativ medicin?
Jag går sista året på natur och ska söka in nu, jag har under den senaste tiden blivit intresserad av regenerativ medicin och stamceller, undrar vilket program man ska söka in till för att sedan kunna jobba eller forska inom detta? Vilken väg är bäst? Jag har tänkt på bioteknik men är inte säker...
Hej!Att söka in till ett program inom bioteknik kan definitivt vara en bra väg om du är intresserad av att arbeta inom regenerativ medicin och stamcellsforskning. Bioteknik... Läs hela svaret -
Akut hjälp, program försvunnet?
Hej! Jag skulle precis skicka in min anmälan på antagning.se men tandläkarprogrammet i Umeå är försvunnet, det finns inte som alternativ. Det är sen kväll nu så jag kan inte ringa och fråga, vad ska jag göra? Vänliga...
Hej,du kan avvakta till måndag morgon, eftersom det är den 15 april 2024 som blir sista dag för att göra anmälan på www.antagning.se tel.nummer 0771-550720 brukar börja svara kl.9 på vardagar. -
Rangordning på mer än 30 p?
Hej! Jag uangående rangordningen för ansökan för mer än trettio poäng. Jag har tänkt söka kriminologi 2 som första val och ifall jag inte kommer in på den tänkte jag ha några reservval på 30 poäng. Sedan tänkte jag...
Hej!Du vinner på att söka svar hos Antagning.se för att det är ju där som administration sker kring antagning till högskolor och universitet i Sverige och det är de som jobbar där som... Läs hela svaret -
Vill göra komvux i höst, men får betyg i Juli, vad ska jag göra?
Hej! Jag slutar gymnasiet i maj, men får mina betyg i juli. Senaste dag för betygskomplettering är den 15:e Juni för komvux med start i September. Vad ska jag göra? Finns det något sätt att ändå göra komvux i höst? För kontext...
Hej!jag vill råda dig kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be om att få lov att komplettera din ansökan till komvux senare, när du... Läs hela svaret -
Går det att läsa 150 procent på högskola?
Hej! Undrar om det går att läsa 150 procent? Studerar på ett annat program som ligger på 100 procent men vill gärna läsa 50 procent ytterligare om något annat ämne. Har sökt in på kurser som ingår i platsgarantin på min...
Hej,det är Antagning.se som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar, därför är det bäst för dig att få svar från de som... Läs hela svaret -
Prövning, BII urvalsgrupp?
Hej SYV! Om jag gör prövning i ett ämne jag inte har något betyg i, till exempel svenska 3, och ansöker till universitet, är jag då med i urvalsgrupp BII? Med tanke på att det är prövning även mitt betyg baseras på och inte en...
Hej,min uppfattning är att om du får betyg, även Prövningsbetyg, som är daterat (datum för utfärdandet) innan datum för IB-diploma, då är det inte en komplettering, utan du... Läs hela svaret -
När kan man senast komplettera sina betyg?
Jag vill göra prövning i fysik1a och spanska 3 för att höja min merit, för att kunna söka till juristprogrammet i uppsala till vårterminen 2025. Prövningarna i västerås görs v,41-44 (7okt- 3november) jag planerat göra under v 41...
Jo, det är väldigt många sökande som gör anmälan till svenska högskole-universitetsutbildningar innan de uppnådde behörighet, t.ex gör alla gymnasieelever det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga