Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31864 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'Kurator' (73 st.)
-
Olika vägar för att bli kurator?
Jag ska plugga Sociologiprogrammet i höst. Jag undrar om det är möjligt att få jobb som kurator efter att ha pluggat Sociologiprogrammet och kanske kurs inom socialt arbete? Eller finns det något annat jag kan plugga till efter utbildningen för att chansen ska...
Hej!Det finns i princip en väg till att i Sverige bli kurator och den vägen går via socionomprogrammet. Med det sagt, så är det för arbetsgivare ej förbjudet att som en annan sort kurator... Läs hela svaret -
Kurser Sociologiprogrammet?
Finns det några kurser man kan plugga till efter Sociologiprogrammet för att få jobb som ex familjerådgivare eller kurator? Yrken får samtala med människor i terapi. Eller är det något terapijobb man kan få efter att h läst...
Hej!jag tycker att Julias förslag (se kommentar till din fråga) är bra. Kuratorer inom hälso- och sjukvården är numera alltid socionomer i grunden; skolkuratorer och andra kuratorer är... Läs hela svaret -
Jag glömde hämta min extra mobil efter nationella?
Jag hade min riktiga mobil under nationella för att gå till affär pga. hade lämnat kort hemma. Efter nationella så gick jag hem och glömde ta min extra mobil. Nu vill läraren ringa hem och även riva mitt engelska np. Jag går i 9an och vet inte...
Hej!Jag tycker du bör gå prata med kurator på din skola och berätta exakt vad som har hänt; berätta för kuratorn vad du gjorde och varför, är mitt råd.... Läs hela svaret -
Byta karriär från lärare till samtalsterapeut/kurator?
Hej! Jag har en examen från musikhögskolan som musiklärare med inriktning mot instrument/ensemble. Jag är behörig musiklärare från åk. 1 ända upp till gymnasiet, utbildningen var 4,5 år och jag har läst 270hp, några av kurserna...
Hejsan,yrket Samtalsterapeut är i Sverige Inte en skyddad titel (man kan kalla sig för samtalsterapeut med diverse olika utbildningar i bagaget, det är inte förbjudet). Frågan... Läs hela svaret -
varför är praktiken så svår i lärling?
hej jag går på vård och omsorg programmet i första året och jag tänkte fråga om APL platserna just nu har jag gåt en månad i ett äldreboende och jag tyckte att det var väldigt svårt inte för att jag inte kan lära...
Hej,jag tycker det är väldigt olyckligt att du upplever din APL-tid på det sättet som du gör. Du har rätt att känna det du känner; dina upplevelser är rätt för... Läs hela svaret -
Får jag göra om ett nationella prov (åk9) om jag svimmar under provet?
Jag har mycket panikångest och stress därför undrar jag om man får göra om NP ifall man svimmar eller något liknande sker (Jag går I årskurs 7 just nu).
Hejsan,jag hoppas verkligen att din skola kommer ge dig möjlighet att göra om nationella provet om du svimmar under provet (eller om "något liknande" händer).... Läs hela svaret -
Hitta rätt väg för mig inom psykologi/medicin ?
Hej Jag är 36 och inser jag måste följa min hjärtats dröm att studera inom beteendevetenskap/omsorg/medicin som jag borde gjort för många år sedan men blev fast i jobbträsket bakom en dator. Nu vid 36 är jag i smått "kris"...
Hej,du frågar bland annat om vilken utbildning är bra bas om man vill jobba som kurator? Och svaret är - socionomprogrammet. Det är extremt sällan som man blir anställd som... Läs hela svaret -
Får jag läsa komvux kurser, trots betyg pga svårigheter?
Hej! jag har en komplett gymnasieexamen i ekonomi juridik med en merit på 21.06 min dröm är lunds universitet juristprogram och då behöver ja lite mer i merit. då jag e godkänd i allt är jag inte berättigad till komvux kurser utom prövning....
Hej,jag råder dig kontakta kurator på komvux eller via komvux. Komvux i din kommun måste antingen ha egen kurator eller kunna hänvisa dig en kurator som komvux har samarbete med.... Läs hela svaret -
Deltid på gymnasiet?
Jag har planerat att hoppa av gymnasiet men trots den tanken vill jag forsätta att studera kvar på gymnasiet. Grunden till denna tanken beror ju stort del på att jag tycker att studierna är för mycket och att jag vill jätte gärna halvera dom istället....
Hej,jag vill börja svara med att påminna om att deltidsstudier på gymnasiet ger, som regel, inte rätt till studiehjälpen från CSN. Endast heltidsstudier ger den rätten till gymnasieelever. Du kan... Läs hela svaret -
Utstött men får inte byta klass?
Jag har börjat nyligen 1an på gymnasiet. Det är så att jag har många vänner i en annan klass på samma linje men den är full. Min klass känner jag mig väldigt utstött, har även hänt att dom har kastat papper på mig. Men...
Hejsan,en viktig fråga men som jag tyvärr inte kan ge ngt konkret svar på. Det är mycket tråkigt att du känner dig utanför och kanske t o m trakasserad i din klass (de kastar papper... Läs hela svaret -
hur ska jag bytta skola jag är IMV elev?
hej jag går i gymnasiet i första året och jag går på VO och jag vill bytta skola för jag gick i min nuvarande 2 månader fast problemet är att jag är IMV men jag får gå vanliga kurserna med min klass och mattematik med min klass...
Hej,du har rätt att kontakta all personal på alla skolor, det kan ingen förbjuda dig men om den skola dit du vill byta inte har plats i IMV, så kommer du tyvärr inte bli antagen, oavsett vem... Läs hela svaret -
Rädd för att inte orka med gymnasiet?
Hej! Jag är skoltrött från nian då jag jobbade för hårt för höga betyg (fick 330 merit). Jag har precis bytt från ekonomilinjen till naturbruk ridning då jag kände för mycket press på ekonomilinjen (det var svårt att...
Hej,Jag vill börja svara med att rekommendera att du pratar med kurator och med skolsköterska på din gymnasieskola; de kan rekommendera att du träffar skolläkare eller skolpsykolog; om de... Läs hela svaret -
Endast socionomexamen för kurator?
När jag söker på kurator eller sjukvårdskurator står där att masterexamen inom socialt arbete kan leda till det. Men är det endast med grundutbildning socionom + då utbildning på avancerad nivå eller gäller det även...
Hej,sedan kort tid tillbaka är Hälso- och sjukvårdskurator ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation och det är förbjudet att utan legitimation anställa... Läs hela svaret -
Fristående kurser för att bli kurator?
Hej! Jag har funderat till att bli kurator och plugga till det. Problemet är att det krävs mer än mitt merit för att komma in på socionomprogrammet. Jag har dock fått höra av några att det går att sy ihop sin utbildning med...
Hej,jag måste tyvärr svara att det är nästan uteslutande personer med socionomexamen + påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet + några års arbetslivserfarenhet av att ha... Läs hela svaret -
Ytterligare en fundering inom socionom?
Hej igen! Du besvarade min förra fundering. Men det var inte riktigt det jag tänkte på. Jag vill arbeta inom socionom-världen (inte vara ett familjehem, specialpedagog eller speciallärare). Kan jag med min grund som lärare, läsa vidare mig inom något...
Hej Sabina,socionom är en yrkesexamen och kan fås endast i slutet av just socionomprogrammet. Du får gärna kontakta studievägledare på socionomprogrammen. När vi frågade... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga