Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31823 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'läsa upp kurser' (46 st.)
-
Läsa upp kurser för universitet?
Jag har några enstaka kurser jag behöver läsa upp som jag inte läst på gymnasiet för att sedan börja plugga på universitetet eftersom min plan är att plugga till tandhygienist sen senare. Det jag behöver läsa upp är: Svenska 3, Matte 2a, Naturkunskap 2 samt samhällskunskap 1a2 Hur kan jag...
Hej,de kurserna som du vill läsa (Svenska 3, Matte 2a, Naturkunskap 2 samt samhällskunskap 1a2) utgör tillsammans 350 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20p/vecka. Det tar,... Läs hela svaret -
Fråga om slutbetyg och utökade kurser?
Hej! Jag ville ställa en fråga kring några betyg som jag har på mitt s.k. samlade betygsdokument, som är från gymnasiet. Dessa finns alltså med vid sidan av det fullständiga slutbetyget (som är från innan 2010 och är enligt system som gällde då). Det handlar om några betyg i ämnen som jag ev....
Hej Alex, de betyg du redan har och som är satta i betygsskalan IG - G- VG - MVG (alltså dina Gamla betyg) kommer Antagning.se räkna in om de höjer ditt meritvärde, även om de... Läs hela svaret -
Plugga utomlands med komvuxexamer?
Hej! Jag går i 3an på gymnasiet men kommer inte få min examen p.g.a. att psykisk ohälsa har ställt till det. Vill dock gärna läsa vidare i framtiden och undrar hur mycket det påverkar chansen att bli accepterad till en skola utanför Sverige om...
Hej Ellie,det är tyvärr jättesvårt (typ omöjligt) att ge ett konkret svar på din fråga. Det jag vill börja med är att uppmuntra dig göra så gott du kan och att... Läs hela svaret -
Kan jag tillfälligt ta bort en kurs?
Jag går just nu 2an på gymnasiet och har en väldigt svår period just nu när det kommer till skolan och det börjar bli för mycket att hinna med allt och fokusera på allt. Och med mina diagnoser gör det inget lättare, och speciellt inte när jag får den hjälpen jag behöver. Så jag undrar om det är...
Hej Erica,du nämner "diagnoser" i din fråga. Jag tycker därför du bör prata med skolsköterska som kan förmedla kontakt till skolläraren. Du kan också prata med... Läs hela svaret -
Två gymnasiala utbildningar samtidigt?
Hej! Jag har kvar 4 kurser kvar plus gymnasiearbetet från gymnasiet som jag måste läsa upp för att få ut min examen. Gick dock ut gymnasiet för ca 7 år sedan. Och eftersom att jag jobbar inom vård blev jag erbjuden att läsa till usk via jobbet...
Hej Amina!Det är möjligt att du inte behöver läsa på komvux eller ta ut examensbevis och ändå kan komma in på tandhygienistprogrammet. Det finns möjlighet att bli... Läs hela svaret -
Kan jag jobba med näringslivsutveckling?
Kan jag jobba som näringslivsstrateg/utvecklare med en folkhälsovetenskaplig kandidatutbildning med hållbarhet som nisch? På framtid.se framgår det att det behövs en samhällsvetenskaplig utbildning och eventuellt företagsekonomi. Behöver jag bygga på med kurser i företagsekonomi, eller...
Hej Henrik!Det är bra att du läste på www.framtid.se men information om yrken är väldigt ofta inte någon exakt vetenskap. Med undantag av de rätt så få yrken som... Läs hela svaret -
Höja betyget i frisör efter gymnasiet?
Hej! Jag har gått i frisörlinjen i 1.5 år och har under 2an bytt till ett individuellt anpassat program med examen i samhällsprogrammet. Jag funderar på om det går att läsa upp de betygen jag fick i frisörkurserna 1+2 eftersom att det är...
Hej Amy, om du får ut examensbevis i slutet av årskurs 3 på gymnasiet, blir du behörig till högskola och då blir du lågtprioriterad på komvux, alltså blir svårt... Läs hela svaret -
NB eller NA när man drömmer om veterinär?
Hejsan, en elev vill bli veterinär. Men hen vill gärna gå NB istället för NA. Är det då komvux som gäller efteråt för att läsa in behörighet? Vilka ämnen behövs läsas upp och ungefär hur lång tid kan hen...
Hej Emma, det finns Naturbruksgymnasier som erbjuder kunna läsa många utökade kurser (utökat program) - så att man kan läsa de kurser som krävs för särskild... Läs hela svaret -
Hur kan man läsa upp betyg under olika situationer?
Scenario 1: Kan jag läsa upp betyg (även F-betyg) om jag redan har gymnasieexamen från gymnasiet? Scenario 2: Jag har tagit ut gymnasieexamen från komvux men har F i ett eller flera betyg. Kan jag läsa upp F-betygen senare? Scenario3 : Kan jag läsa kurser...
Hej Jack!I dokumentet som heter "Examensbevis" kan ingenting ändras. Får man högre betyg efter det att examensbevis är utfärdat, bifogar man de nya betygen på separata... Läs hela svaret -
Kan man läsa en kurs efter prövning?
Jag går andra året på teknikprogrammet och har en fundering. Jag vill helst läsa så jag får "max" meritpoäng (2.5 extra poäng). Nästa år hade jag tänkt läsa spanska 3, engelska 7, och matte 4-5 för att få dessa poäng, men problemet är att spanska 3 och engelska 7 krockar med varandra i schemat....
Det är ett undantag att få göra prövning i en kurs som är icke-obligatorisk och det är inte läraren utan rektorn som skulle kunna ge dig tillåtelse att göra prövning... Läs hela svaret -
Om kurser räknas in eller inte?
jag tog studenten i somras och jag gick ut med F i matte 3. Om jag läser upp den på Komvux kommer jag att hamna på B1 eller B2 gruppen? Om jag läser upp matten till ett E, är jag fortfarande i B1?
Hejsan,om du fick ut examensbevis från gymnasiet och är med F i matte ändå BEHÖRIG till den högskoleutbildningen som du vill läsa, så kommer du med det lägre meritvärde, som... Läs hela svaret -
Läsa upp betyg?
Hej Om jag vill läsa upp samtliga betyg för att kunna gå på universitetet. Måste jag läsa upp exakt de ämnena jag fejlade då? För att få 2500p för att kunna söka universitet eller kan jag ersätta dessa fejlade kurser med...
Hej Jenny,om du har ett examensbevis, måste du höja betyg i kurser som finns i examensbeviset. Dock kan du ha ett annat spår i matematik, t.ex går det bra att ha nya betyg i matematik 1a och 2a (och i 3b, även... Läs hela svaret -
Hur kan man höja sitt meritvärde på bästa sätt?
Hej! Jag heter Julia och det är så att jag vill studera psykologprogrammet. Det betyder att jag som behövt läsa upp mitt matematik 2b-betyg från icke-godkänt är placerad i BII-gruppen. Med 20,36 i meritvärde och 2,5 i extramerit redan inräknat...
Hej Julia,mitt råd är att du börjar med att söka läsa matematik 2a på komvux och försök få så högt betyg du kan i den kursen. Du behöver inte... Läs hela svaret -
Hur ökar jag mina chanser att komma in på Socionomutbildningen?
Hej! Jag har sökt Socionomutbildning till hösten men har nog tyvärr lite för låga meritpoäng för att jag ska kunna komma in. Jag ligger just nu på 17,40p av 22,5p (BII) och undrar vilken eller vilka kurser jag bör läsa om på nytt...
Hej Linn,det som Ludmila skriver i kommentaren till din fråga, stämmer. Du kan endast höja betygen i de kurserna som har motsvarande nya kurser och det är tyvärr inte... Läs hela svaret -
Kan man läsa upp dessa ämnen?
Hej! Jag undrar om man kan läsa upp kurser som Gehör och musik lära, instrument eller sång 1, Estetisk kommunikation 2 och musikimprovisation? För att problemet är att jag är inte alls lika intresserad av dessa ämnen som förr och kommer...
Hej Jenny,jag gissar på att du läser inriktning Musik på Estetiska programmet, stämmer det? Du kan kika på programplan för ES. Kursen Gehörs- & musiklära går ut på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga