Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31863 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'studiebevis' (270 st.)
-
Om man inte lyckas ta examen på marina läroverket ?
Hej. Jag kommer inte lyckas ta min gymnasie examen på marina läroverket. Jag är osäker på om det går att plugga mig till en examen på marinbiologi, pga av att det kanske inte finns ämnen där som inte följer de regelmässiga linjernas...
Hej!Är det särskild variant på NB-programmet som du läser på Marina läroverket? Vad är ditt mål efter gymnasiet? Vill du komma in i någon eftergymnasial... Läs hela svaret -
arabiska (moderna språk) ?
Hej, Jag har hört att arabiska som modern språk 3 och 4 ger 1,5 merit poäng., men problemet är att min kommun har inte dessa kurser tillgängliga i gymnasiet utan jag ska läsa dem i Komvux efteråt. Hur kommer dem adderas om jag har ändå läst...
Hej,det är två Olika situationer:om du går ut gymnasiet med Examensbevis (uppfyller kraven och får ut gymnasieexamen) då kan du sedan inte ta bort eller byta ut några kurser ur ditt examensbevis. I... Läs hela svaret -
Fördelar & Nackdelar med att Reducera eller F ?
Mitt barn går årskurs 2 i ett av gymnasiets Högskoleförberedande program och har pga ohälsa "reducerat" delar av undervisningen, 200 poäng, för att kunna fokusera på återhämtning i egen takt. Ambitionen är att hen ska...
Hej,examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ger grundläggande behörighet till högskolestudier och har man då även särskild behörighet (t.ex om... Läs hela svaret -
Ansökan universitet?
Hej, Jag pluggade en kurs på komvux (spanska 4) i höstas för att höja min merit. Jag fick dock F på den kursen. Nu har jag sökt universitet. Där jag sökt syns mina gymnasiebetyg och högskoleprovets poäng, men inte betyget för spanska 4?...
Hej, du skriver tyvärr inte om du fick examensbevis när du gick ut gymnasiet eller om du fick studiebevis och det är två olika situationer och kräver olika svar.Om du gick ut gymnasiet med examensbeviset och... Läs hela svaret -
Komvux eller ska jag ge upp?
Hej! Jag tar studenten snart och jag har jämförelsetal på 17,81 utan meritpoäng. Jag hade tänkt söka antingen till statsvetare i Göteborg eller jurist vilken stad som helst. Jag har inga meritpoäng. Jag har matte 2 som tillgodoräknas i jurist och...
Hej,det är två olika situationer - om du går ut gymnasiet med Studiebevis eller med Examensbevis. Får du ut examensbevis genom att uppfylla kraven och med det få fullständig gymnasiekompetens,... Läs hela svaret -
Hur får jag mitt studiebevis?
Hej! Jag är nu i årskurs 3 och snart tas studenten. Jag vet att jag inte kommer få gymnasieexamen och att jag således istället kommer få ett studiebevis. Efter jag avslutat gymnasiet, har jag planerat att läsa på komvux, för att kunna få...
Hej!när eleverna tar studenten brukar de få sina utbildningsdokument i stora vita kuvert "i handen" - av skolans rektor; så brukar det oftast gå till. De avgångselever som av ngn anledning... Läs hela svaret -
hjälp med behörighet?
hej, vad för utbildning är jag behörig till efter samhällprogrammet med godkänt matte 1c betyg samt har betyg i allt annat?
Hej,på SA läser eleverna b-spår i matematik; kurserna matematik 1b och 2b är obligatoriska. Men du kanske bytte program och på ditt "gamla" program läst matematik 1c; Matte 1c får... Läs hela svaret -
Om man går ut gymnasiet utan examen?
Hej! som titlen lyder so behöver jag lite information om vad man kan göra om jag skulle gå ut gymnasiet, då jag har valt fordons-programmet och det verkar som att både fordon och skolan verkar inte gå så bra men inte dåligt häller. Jag har...
Hej,det är inte ovanligt att eleverna går ut gymnasiet utan examen och det finns mycket du kan göra för att "fixa" din situation när du har gått ut gymnasiet med ett studiebevis (i... Läs hela svaret -
Jag har 26 ämnen?
Hej! Jag gick Sam-beteende juridik i gymnasiumet. Jag valde att läsa språk upp till tyska 4 men blev ej godkänd i denna kurs. Sedan la jag till matematik tre på komvux året efter för att ersätta tyskan. Är det så att matte 3 nu också ger...
Hej,Du glömde tyvärr att uppge om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett studiebevis och det är två olika situationer som förutsätter två Olika svar. I Examensbeviset kan ingenting... Läs hela svaret -
Om man läser mer än 2500p via komvux?
Om jag läser extra kurser på komvux utöver de som ingick i mitt gymnaisepogram, kan jag då byta ut dem, förutsatt att de inte är meriterade kurser jag byter ut eller läser? Exempelvis om jag skulle kunna byta ut en träningslära kurs mot...
Hej,du skriver tyvärr inte i din fråga om du gick ut gymnasiet med examensbevis eller med studiebevis. Och det måste man veta för att kunna svara på din fråga.ExamensbevisOm du... Läs hela svaret -
Stäck i individuella val?
Hej, jag läser mental träning som individuellt val då det var det ända lediga för mig. Jag får nu i trean på ekonomiprogrammet och har läst individuellt val i ettan så jag måste läsa nu i trean också för att få...
Hej,om du deltar i lektionerna (ej hoppar av kursen) får du ett betyg. F är också ett betyg. Även om du nu, i februari, skulle hoppa av kursen, så tror jag att du ändå får ett betyg;... Läs hela svaret -
Byta ut betyg från icke-obligatoriska kurser för att höja meritvärde?
Hej, jag studerade Samhällsvetenskapsprogrammet har betyget E från kurserna Modersmål 1 och Tränings- och tävlingslära 1 som inte är obligatoriska kurser i programmet. Dessa betyg påverkar mitt meritvärde negativt. Därmed undrar jag om det...
Hej,jag kan inte svara på din fråga på grund av att jag inte har den informationen som är nödvändig för att kunna svara. Du skriver att du... Läs hela svaret -
Jag vill plugga journalistlinjen på Skurup folkhögskola?
Jag vill plugga journalistlinjen på Skurup folkhögskola, det enda ämnet som jag inte är godkänd i är matte. Jag gick samhäll internationell i gymnasiet, alla andra betyg är jag godkänd i. Måste jag plugga upp mina mattebetyg innan jag...
Hejsan, fick du F i både matte 1b och 2b? Du har alltså fått ut ett Studiebevis när du gick ut gymnasiet, stämmer det? Vänligen uppge vad dokumentet heter som du... Läs hela svaret -
Går det att ta bort kurser från studieplan?
Hej! Jag går 3:an och läser Natur - natur. Mitt mål är att ta gymnasieexamen, men jag har några F. Det ser ut att jag kommer få två F till för Matte 4 och Fysik 2. Med skolans rekommendation jag har tagit bort Fysik 2 från mitt schema,...
Hej,om kraven för gymnasieexamen var god se - gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen Som regel är kurserna matematik 4 och fysik 2 obligatoriska för... Läs hela svaret -
Vad händer om jag går estet med inriktning dans och skadar mig?
Om jag t ex skadar mitt knä eller bryter något kommer jag behöva gå om eller vad är det som händer då?
Hej,en intressant fråga du ställer men som också är svårt att svara på... för att skadan kan inträffa "när som helst" och det kan spela... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga