Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31855 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'KKU' (31 st.)
-
Frågor om utbildingar mot inredningsarkitektur?
Hej jag vill bli inredningsarkitekt har jag kommit på men har ställts inför några frågor :) Jag ser nu att det inte längre går att ladda upp arbetsprover för att söka. Då är det helt stopp antar jag och ingen chans alls att...
HEJ,vad jag kan se av informationen på konstfack.se/sv/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp och på... Läs hela svaret -
Om jag inte blir godkänd i en engelska kurs, vad är det som händer då?
Om jag går estetiska programmet och inte blir godkänd i någon engelska kurs, vad ska jag göra då?
Hej,ES är ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram och för att uppnå kraven för examensbevis krävs att du får godkända betyg i... Läs hela svaret -
Vilka program kan man komma in 0,25 poäng?
Vilka program kan man komma in med 0,25 poäng från högskoleprovet? Vilka universitetet/högskolor kan man komma in med 0,25 poäng från högskoleprovet? Jag vill plugga till program inte en master :)
Hej,val av utbildning bör helst ske utifrån dina intressen och inte endast på grund av att man kan komma in på en viss utbildning. Vad gör du om du kommer in på en utbildning som... Läs hela svaret -
Gillar att skriva uppgifter men hatar skolan?
Hej! Jag har hoppat av två olika program på universitetet, men jag skulle vilja göra ett nytt försök med studier till vårterminen. Det finns ingen bättre känsla än att göra en skrivuppgift som jag är riktigt nöjd med och jag...
Hej,se om du hittar utbildningar på distans utan eller med få obligatoriska träffar. Utbud av högskole-universitetsutbildningar som ges på distans utan obligatoriska träffar... Läs hela svaret -
Vilken linje för att arbeta kreativt inom redigering/film?
Hej! Jag funderar på att börja plugga nästa år men vet inte vad jag ska satsa på för utbildning. Jag är intresserad av film och särskilt att klippa ihop film. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter egentligen, men vill utvecklas och lära...
Hej,jag antar att det är utbildning på eftergymnasial nivå som du vill hitta. Praktiska utbildning på eftergymnasial nivå finns bland annat inom yrkeshögskola. Jag... Läs hela svaret -
Hur studerar man till Barberare/Frisör?
Hej! Jag är idag 25 år och har alltid velat jobba med någonting kreativt som är väldigt människoorienterat. Jag vet att det antingen är frisör, barberare, make-up stylist eller dylikt. Men jag hittar verkligen inga utbildningar i närheten av...
Hej William!Vad gäller bli Barberare eller Frisör, så finns det, enligt de uppgifter vi har, följande utbildningsvägar för vuxna: • den företagsförlagda... Läs hela svaret -
Vill studera film men vet inte hur eller vart?
Hej. Jag är intresserad av att plugga film (produktion, video editing, filmograf och/ eller allt däremellan). Jag har inte ett jättehögt meritvärde sen gymnasiet men plannerar att göra högskoleprovet nu för att ha en större chans att komma in. Vad...
Hej Hanna!Utbildningar inom det område som du är intresserad av, finns i flera olika former, bland annat som yrkeshögskoleutbildningar, folkhögskoleutbildningar och akademiska utb.: på... Läs hela svaret -
Vilka högre utbildningar kräver endast grundläggande behörighet?
Jag har försökt att söka på Antagning.se och UHR men finner inte någon samlad information om eftergymnasiala utbildningar som bara kräver grundläggande behörighet. Vet ni?
Hej Ulla!Jag gissar på att du med "eftergymnasiala utbildningar" i första hand menar utbildningar på högskolenivå, alltså på högskolor... Läs hela svaret -
Konst och kulturutbildningar?
Hej, undrar om ni kan svara på vad konst- och kulturutbildningar är för något? KKU brukar de förkortas, fick jag för mig, men det verkar vara en "broklig skara" olika utbildningar, vad har de gemensamt, förutom de är inom konst eller kultur? Är det avgifter för de alla, så den studerande betalar...
Hej Valentina!Konst- och kulturutbildningar, KKU kan vara högskoleförberedande, yrkesinriktade eller fördjupningar.KKU - är en eftergymnasial utbildningsform som kan passa de som vill uttrycka sig kreativt,... Läs hela svaret -
Inredningsarkitekt?
Hej, jag vill studera till intedningsarkitekt. Finns det andra utbildningar till yrket än att läsa på konstfack och kth. Ska man läsa till projektledare och bygga på med olika autocad/projekteringsutbildningar?
Hej Greta,Inredningsarkitekt är i Sverige ett av de många så kallade Icke-reglerade yrken, alltså kan man ha diverse olika utbildningar och de som avgör vilken utbildning som "passar" är de som... Läs hela svaret -
Lärare i svenska och engelska?, Yrken inriktade på kultur?
Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med men vet att jag vill vidareutbilda mig. Jag har några funderingar dock. Jag har bland annat intresse av att lära ut engelska och svenska utomlands. Jag undrar vad som krävs för detta? Finns det specifika utbildningar...
Hej Johanna!ang.undervisa i svenska i engelska - rekommenderar jag ämneslärarprogrammet för gymnasieskolan (utbilda sig till gymnasieläre i svenska och engelska tar minst fem... Läs hela svaret -
Fotograf utbildning?
Hej! Jag gör ett skolarbete om yrket fotograf och undrar vid vilka universitet/högskolor/yrkeshögskolor erbjuds en utbildning för att kunna studera vidare till fotograf, samt vad krävs för att komma in på utbildningen. Även hur man kan klara sig rent...
Hej Jasmin,börja med att kika på yrkesbeskrivningen "Fotograf" på Framtid.se Och det finns också yrken där man är fotograf men också skribent, samtidigt, t.ex Multijournalist > (som delvis eller... Läs hela svaret -
Finns det utbildning för mitt kreativa, personliga skrivande?
Hej! Jag behöver verkligen ditt råd. Jag har suttit i timmar nu och sökt igenom mängder med olika utbildningar, dock finns det fortfarande ingen som känns rätt. Det som jag vet säkert är att mitt skrivande och min passion för att uttrycka mig...
Hej Charlotte, om du vill hitta just en Akademisk utbildning då är det på högskolor och universitet; de svenska utbildningar visas bl.a på den gemensamma sidan... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar kräver inte matte 2b?
Hejsan, undrar vilka utbildningar som inte kräver matte 2b för att bli behörig?
Hej, det finns väldigt många (tusentals) utbildningar som inte kräver matte 2, för att bli behörig. Det är omöjligt att ge en fullständigt lista, men jag kan ge några... Läs hela svaret -
Alternativ istället för gymnasiet?
Hej! Jag är 17 år (fyller 18 i höst) och började aldrig i gymnasiet pga jag inte klarade av att gå. Skulle dock vilja börja, helst till hösten, med studier igen men känner att gymnasiet är något jag helst inte vill börja på grund av åldern. Så min fråga är om det finns några andra alternativ...
Hej Melissa, folkhögskolornas Allmänna kurser kanske kan passa in i dina önskemål. Det kan kanske även gå att läsa en allmän kurs på en folkhögskola - på distans;... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga