Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31856 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'alternativt urval' (35 st.)
-
Ska jag ta uppehåll eller vara kvar?
Hej! Jag går på den tredje terminen i universitetet i Umeå och kommer ursprungligen från Stockholm. Över nyår så blev det lite komplikationer med familjen och nu så vill jag vara närmre de i stockholm, så att jag inte behöver...
Hej,du ställer en intressant och viktig fråga men som också är oerhört svårt att svara på. Hur prövningarna och högskoleprovet går för dig kan jag ju inte... Läs hela svaret -
Byte av lärosäte?
Hej, jag pluggar utomlands i läkarprogrammet men vill byta till Sverige. Jag undrar om det går att söka in på andra sätt än med bara betyg och högskoleprov?
Hej,du får gärna kontakta institutionerna på de svenska lärosätena och fråga om de har (på grund av avhopp) fått någon ledig plats mitt i läkarprogrammet och om de i så fall... Läs hela svaret -
Måste man göra högskoleprovet för att komma in på psykologprogrammet?
Jag har planerat att gå psykologprogrammet i framtiden. Just nu läser jag fristående högskolekurser i olika ämnen mest för att det är kul - räknas även de poängen när jag söker till programmet? Eller är högskoleprovet ett...
Hej,att göra högskoleprovet är frivilligt. Men det är fördelaktigt (och speciellt när man vill komma in på ett program med hård konkurrens om... Läs hela svaret -
Har 60hp och vill ansöka igen?
Hej! Jag har pluggat inom farmaci men har avbrutit och gått ut med 60hp. Jag vill nu ansöka till ssk programmet, har inte så högt merit men undrar ifall mina hp kan hjälpa till med antagningen?
Hej,i betygsgrupper prövas man med meritvärde som räknas ut på de gymnasiala betygen; i HP-urvalet prövas man med resultatet från högskoleprovet. Alltså, som regel, har man inga... Läs hela svaret -
Högskolepoäng vid antagning socionomprogrammet?
Hej. Jag funderar på att omskola mig till kurator och då tänker jag att vägen till yrket är socionomprogrammet. (finns det andra vägar?) Jag är i 40-års åldern, utbildad lärare med ca 10 års erfarenhet och har runt 300...
Hej,om socionomprogrammet öppnar för AU, alternativt urval (vilket varje lärosäte bestämmer självt om) då kan alla meriter tas hänsyn till. Men i den "vanliga... Läs hela svaret -
Vad finns det för alternativ att komma in på läkarlinjen?
Hej, jag skulle vilja komma in på läkarlinjen egentligen var som helst i Sverige. Jag har gått naturvetenskapsprogrammet och fick 20,1 i merit inräknad med mina 2,5 extra meritpoäng från språk och matte 5. Jag har skrivit högskoleprovet 3 ggr och...
Hejsan,den realistiska alternativet för dig att höja ditt meritvärde ligger genom prövningar. Du får söka i hela Sverige var du kan anmäla dig. Du måste... Läs hela svaret -
Optikerassistent?
Hej! Det är så att jag har alltid velat bli en optiker. Det är mitt drömjobb. Jag har sökt två gånger nu men har aldrig lyckats bli antagen, tyvärr. Jag satsar på högskoleprovet eftersom mina betyg från skolan inte är så...
Hej!optikerprogrammet kräver inte att man först skulle utbilda sig till optikerassistent, så du kan absolut avbryta din utbildning till optikerassistent om du kommer in på optikerprogrammet eller... Läs hela svaret -
Har jag möjlighet att komma in i läkarprogrammet om jag kompletterar?
Hej Jag läser tredje året på gymnasiet och vill ansöka till läkarprogrammet men min merit kommer inte räcka. Jag tänker läsa komvux under sommaren samt nästa ht-termin. Om jag kompletterar kommer jag få ca 22,45. Har jag möjlighet att...
Hej,börja gärna med att läsa på ki.se/alternativt-urval och på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola (om alternativt urval) och... Läs hela svaret -
Spelar ordning roll i chanserna att komma in på universitetsvalen?
Jag vet att man rangordnar valen efter vilka man helst vill gå på. Men om jag inte kommer in på mitt första hands val, får jag sämre chanser att komma in på mitt andra hands val då än om jag hade satt det som första hands val?
SVAR PÅ DIN FRÅGA ÄR: NEJ. Om du inte kommer in på ditt första hands val, har du exakt samma chans att komma in på ditt andrahands - så funkar... Läs hela svaret -
Kommer jag kunna komma in på juristprogrammet?
Hej! Jag är en nittonårig tjej som tar studenten nu till sommaren. Min stora mål är att komma in på juristprogrammet i Lund redan nu i höst. Mina betyg ligger möjligtvis på gränsen till att komma in (20,49). Jag undrar därför om det...
Hej,gör ansökan även till andra orter (om du - i värsta hand - kan tänka dig läsa på andra lärosäten än just Lunds universitet). Hur högt... Läs hela svaret -
Finns det en chans att jag kommer in på juristprogrammet?
Min stora dröm är att gå juristprogrammet i Lund, men jag är osäker på om mina betyg räcker till. (20,47). Om jag kollar på tidigare statistik från UHR så verkar det inte så, men samtidigt har jag hört om några som kommer...
Hej Hanna,antagningsgränserna kan gå upp och ner och ibland ganska mycket. Teoretiskt sett har alla behöriga sökande till en svensk högskoleutbildning en chans att komma... Läs hela svaret -
Kan man söka med låg meritvärde med behörighet ?
Hej jag vill söka sjuksköterska i Stockholm har allt som behövs för att ansöka. Men min meritvärde är inte 20. Har vänner som har kommit j Stockholm med låg meritvärde.
Hej Caisha, jag vet inte hur det gick till när dina vänner kom in med lågt meritvärde; gissar på att de hade tillräckligt högt resultat på... Läs hela svaret -
Kan man slå ihop & Räkna ihop meritpoäng från 2 utbildningar?
Hej, Min ungdom vill söka sjuksköterskeprogrammet. Det finns betyg från sam. Beteende programmet samt betyg från komvux undersköterskeutbildning & 1 års 100% tjänstgöring som undersköterska. 1. Kan man slå ihop 2 utbildningar dvs...
Hej Maria,Antagning.se kommer räkna fram meritvärde på det här sättet:- alla betyg från Examensbeviset (från gymnasiet eller från komvux) kommer... Läs hela svaret -
Hur stor chans har man att söka i BII gruppen?
Jag läser på komvux för en examen och kommer konkurrera i BII gruppen när jag söker Universitet. Hur många procent konkurrerar i BII och kan de i BI gruppen som har lägre jämförelsetal komma in? Sen så har jag sett att vissa terminer kommer...
Hej Rono,läs gärna information på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval och du kan också ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 - tel.nr... Läs hela svaret -
Hur skall jag klara det?
Hej. Min dröm är och utbilda mig till läker. Men vägen ser smäll ut:( Och går nu siste år naturvetenskapliga basåret. Jobbar 110% med uppgifterna. Hoppas på få fira i omdömen, men har begynt mer och mer på läker...
Hej Ibro!Du skriver bland annat "går nu siste år naturvetenskapliga basåret." men basåret är ettårig utbildning, hur kan man då gå sista året på utbildningen som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga