Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31864 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'gymnasieelev' (23 st.)
-
Prövning under kurs?
Hej, om jag gör en prövning under en pågående gymnasiekurs, behöver kursen då avslutas med det betyget jag fick på prövningen eller kan jag fortsätta att gå kursen som vanligt om jag inte fick det betyg jag önskade? Och har jag...
Hej,de som är gymnasieelever (inskrivna i en gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast i två fall: om eleven läst kursen och fick F som betyg, eller om... Läs hela svaret -
Göra pröving i matte 3c?
Hej! Jag går tredje året på natur på gymnasiet. Jag är inte så nöjd med mitt betyg i matte 3c (en avslutad kurs) som drar ner mycket på min merit. Kan jag göra en prövning på den kursen nu till våren innan jag tar studenten?...
Hej, om du har F som betyg i kursen, då har du rätt att göra prövning innan du går ut gymnasiet. I annat fall måste du först gå ut gymnasiet och sedan försöka hitta var du kan... Läs hela svaret -
Prövning under pågående kurs?
Jag vet att man kan göra en kostnadsfri prövning på sin gymnasieskola under en pågående kurs, men jag tänker att jag vill testa göra en prövning utan att involvera min skola, och jag är villig att betala för den om det krävs. Kan jag...
Hej,jag förstår hur du tänker och det skulle vara smart att göra som du planerar men... Gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Vår erfarenhet... Läs hela svaret -
Tillgodoräkna en prövning i studieplanen?
Jag undrar om jag kan göra en prövning i Mod.språk Danska 3 i min hemkommun och sen byta ut det betyget till Mod.språk Tyska 3 som läser på SA men det blir säkert F i kursen. Jag går alltså i en gymnasieskola i annan kommun än den jag...
Hej,gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. De har rätt att göra prövningar i två fall: om de fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs... Läs hela svaret -
Prövning under sommar?
Hej! Finns det möjlighet att göra prövning i kemi 1 innan starten av nya läsår? Jag går i ettan nu och vill rätta min betyg.
Hejsan,gymnasieelever så länge de är inskrivna på en gymnasieskola får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven fick F eller om undervisning i en... Läs hela svaret -
Prövning i komvux under gymnasietid?
Hej! Är det möjligt att skriva prövning i komvux i en kurs som man inte är godkänd i under gymnasietiden? Jag går nu i tredje ring och har icke godkänt i Matte 3C. Är det möjligt för mig att göra en prövning under komvux då...
Hej,gymnasieelever får endast göra prövningar på sin egen gymnasieskola. Prövningsenheter på komvux bör därför vägra ta emot anmälan om prövning från dig nu. Så säger i alla fall reglerna. -
Hur läser jag klart en kurs som inte finns på mitt gymnasium?
Hej! Har en fråga angående förkunskaperna i ett program för universitetet. Då mitt gymnasium inte erbjuder ett ämne som är ett behörighetskrav för programmet, undrar jag vad som kan göras för att bli godkänt. Talar om just...
Hej Andrew!En svår fråga... :( Om din gymnasieskola inte erbjuder en kurs, då kan du, som regel, inte läsa den kursen. Då får du lov att komplettera efter... Läs hela svaret -
En elev på gymnasieskolan trivs inte vad göra?
Hejsan, jag har en fråga: om elev på gymnasieskolan inte trivs, har bytt utbildning och skola redan, men trivs i alla fall inte; hen får också pendla ganska långt till sin skola och är osäker på exakt vad hen vill göra i framtiden, vad kan ni rekommendera? Eleven är hemmavarande i Sundsvall....
Hej Elin,I Sundsvall kan man få hjälp av KAA-ansvariga även om man inte är "hemmasittare" utan endast funderar på att hoppa av gymnasiet, kontakta gärna de som jobbar... Läs hela svaret -
Prövning medan man läser i gymnasieskola?
Hej! Jag har en fråga jag inte lyckats få svar på. Anta att en elev fortfarande går i gymnasieskolan, årskurs 3. Eleven har fått betyget D i en kurs i årskurs 1, men har nu förvärvat mer kunskaper inom ämnet på grund av...
Hej,reglerna säger att gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast vid F-betyget eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde bedrivas. Du... Läs hela svaret -
prövning av engelska 5?
Går det att pröva kursen engelska 5 efter att man har läst klart eller påbörjat kursen engelska 6?
Om du är gymnasieelev som fick F i en kurs t.ex i eng 5, då har du rätt att göra prövning i den kursen. Om du fick E eller högre, kan du göra prövning efter gymnasiet. -
Får jag göra prövning under gymnasiet?
Hejsan! När jag gick i ettan på gymnasiet(jag går nu 3an) så var jag inte särskilt driven till att få bra betyg som resulterade i att jag har fått E i några ämnen. Min frågor är: Får jag lov att göra en prövning i...
Nej, tyvärr inte. gymnasieelever har rätt att göra prövningar i 2 fall: om de fick F eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas. Du får söka var du kan göra... Läs hela svaret -
Prövning på kinesiska som moderna språk?
Hej! Just nu läser jag det sista året i ett fristående gymnasiet i Borås. Jag undrar om man kan göra prövning i kinesiska steg 3 och 4 för att få meritpoäning. Men min skolan erbjuder inte denna kurs, skulle jag kunna att göra någon...
Hej!Reglerna säger att så länge man är gymnasieelev så läser man kurserna samt gör prövningar på sin egen gymnasieskola eller "via" sin egen gymnasieskola; alltså... Läs hela svaret -
Kan man höja sitt betyg på komvux?
Hur ska jag höja min betyg?
Hej!Det finns för lite information i din fråga för att vi skulle kunna svara.Jag ser att du är 18 år. Om du fortfarande läser på gymnasiet, så kan du inte samtidigt läsa... Läs hela svaret -
Prövning om man har fått godkänt?
Hej, Jag går tredje året i gymnasiet och läste i både en katalog ”Konsten att välja utbildning”, och på Skolverkets hemsida att man får göra en prövning även om man fått godkänt i en kurs. På mitt gymnasium...
Hej Sara,så här är det med regler kring prövningar:När du inte längre är gymnasieelev, alltså när du slutar på gymnasiet - då kan du leta var du kan göra... Läs hela svaret -
Vilka bidrag har jag rätt till?
Jag har ställt en tidigare fråga om det går att byta gymnasium sista året till en annan stad. Jag har haft mycket kontakt med min syv om detta på min skola och det kan finnas möjlighet för mig att kunna byta. I så fall så måste jag...
Hej Molly; du kan kolla med Försäkringskassan - bostadsbidrag för ungdomar: om man är under 29 år och har större utgifter för hyra, än man har råd till att betala - kan man i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga