Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31855 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'naturkunskap' (88 st.)
-
Ersätter biologi 1, fysik 1 samt kemi 1 naturkunskap 1a1?
Hej, Jag ska gå ett naturvetenskapsbasår eller försöka tenta av några kurser och undrar om det är så att mitt betyg i naturkunskap 1a1 kommer spela någon roll om jag läser kemi 1, biologi 1 och fysik 1? Kommer det att ersätta...
Hej,jag är inte helt säker på att jag förstår exakt vad du frågar om... men jag ska försöka ge svar. Om jag ger (nu) svar på fel fråga,... Läs hela svaret -
Kan jag tillgodose gymnasiekurser i vuxenutbildning?
Hej! Jag funderar på att plugga inom den gröna näringen (ex trädgårdsmästare) inom yrkeshögskola/vuxenutbildning eller privat utbildning. I nästan alla utbildningar krävs grundläggande kurser så som Växtkunskap 1,...
Hej,varje yrkeshögskoleutbildning gör sin egen antagning. Och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga. Erbjuds det en preparandkurs, då rekommenderar jag att du läser den... Läs hela svaret -
Plugga till Naturkunskap2a?
Kan man plugga naturkunskap 2a utan att ha läst naturkunskap 1a2?
Hej,gymnasial kurs Naturkunskap 2 är nästa/överliggande/högre kurs än Naturkunskap 1a2, men du kanske har godkänt betyg i Naturkunskap 1b, då går det också bra att direkt börja... Läs hela svaret -
Finns det något basår för bara NAK 3 och Matte 3?
Vad gör man om man har läst naturkunskap 1 och 2, även läst matte 1 och 2. Men vad jag tror så krävs det att ha läst kurserna naturkunskap 3 och matte 3 för att komma in på högskolan med biokemi. Finns det något basår där...
Hej,inom ämnet Naturkunskap på gymnasienivå i Sverige är kursen Naturkunskap 2 högsta(svåraste) kursen, ingen högre kurs existerar. Det kan du se information om... Läs hela svaret -
Vilka kurser motsvarar Naturkunskap1b?
Hej Syv! Jag har barnskötare och elevassistent utbildning som jag läst här i Sverige och nu vill jag läsa på högskolan till lärareprogram. Jag har hört talas om att kursen hälsopedagogik som jag läst genom utbildningen motsvarar...
Hej,kika gärna på antagning.se/särskild-behorighet-i-naturkunskap - du ser där att i fall du har Godkända betyg i samtliga (alltså alla kurser) som nämns i listan nedan,... Läs hela svaret -
Kan jag komma in på sjuksköterskeprogrammet med F i fysik 1?
Hej! Jag går natur och fick F i fysik 1 MEN godkänt i fysik 2. För att komma in på sjuksköterska behöver man naturkunskap, fungerar kemi 2, biologi 2 och fysik 2 som substitut för Naturkunskap 2. Kan jag komma in med godkänt i fysik 2 och biologi 2...
Hej,du blir behörig till sjuksköterskeprogrammet med godkänt betyg i fysik 2 i kombination med godkända betyg i en av kurserna i ämnet kemi och en av kurserna i ämnet... Läs hela svaret -
Måste man ha godkänt i kemi 1, i så fall kan man gå om det på komvux?
Jag började mitt första år på teknik programmet men efter första terminen bestämde jag mig för att byta program, och därför gjorde aldrig klart kemi 1. Men nu vill jag tillbaka till teknik programmet. Jag tänkte att jag kunde avsluta kemi 1...
Hej,kursen kemi1 och även kemi2 brukar ingå i utbud på komvux. Man kan, alltså, läsa kursen kemi1 på komvux.Vad gäller teknikprogrammet på... Läs hela svaret -
Byta fran Natur till Humanistisk?
Hej, om man byter fran Natur till Hum, kan man likstalla tidigare godkanda betyg i Biologi 1 / Kemi 1 med Naturkunskap 1? Eller ar det battre att borja om fran borjan, i sa fall, far man forsoka hoja sig i tidigare godkanda kurser?
Hejsan,i kurserna inom ämnet Naturkunskap ingår även "fysik-delen". I examensbevis från HU ingår kursen Naturkunskap 1b som en obligatorisk kurs, vilket du kan se i Programplanen för... Läs hela svaret -
är naturkunskap 1b lika med fysik 1 kemi 1 och biologi 1?
Hej! jag ska börja gymnasiet snart och har svårt att välja linje mellan natur sam, ekonomi ekonomi, och sam. först var jag säker på att jag ville gå natur sam. dock prata jag med min syv och hen sa att natur sam är onödig och att om jag tar sam...
Hej,kurserna Naturkunskap 1b och 2 innehåller delar av (inte hela kurserna, utan endast delar av dem...) från kurserna Fysik1a, kemi1 och biologi 1. Det är därför... Läs hela svaret -
Byta ut naturkunskap 2 mot naturvetenskaplig specialisering?
Har tänkt söka till ämneslärare mot arbete i gymnasiet med inriktning i idrott och hälsa samt naturkunskap på malmö universitet under hösten 2023. Såg dock att naturkunskap 2 var en behörighet men studerade naturvetenskaplig specialisering under gymnasiet då jag gick natur natur. Har jag...
Hej Hugo,om du har godkända betyg i alla kurser som jag nämner här: fysik1a, kemi1 och biologi1 (alltså, i alla tre kurser) då behöver du inte läsa naturkunskap... Läs hela svaret -
vilken Naturkunskaps kurs ska jag läsa?
hej! Jag för att vara behörig till den högskoleutbildningen jag vill gå så måste jag ha naturkunskap 2. Jag har tidigare under gymnasietiden läst naturkunskap 1a1 (undersköterska utbildning). betyder det att jag måste läsa både...
Hej Magdalena, det kan hända att du inte behöver läsa någon kurs inom naturkunskap. Detta för att i undersköterska-utbildningen brukar ingå alla de kurser som accepteras... Läs hela svaret -
Hur påverkas mitt meritvärde av att jag kompletterar på komvux?
Hej! Jag har antingen 15.05 eller 15.15 i meritvärde. Jag tog studenten 2021. Hur påverkas mitt meritvärde av att jag kompletterar med matematik 2a, naturkunskap 1 och 2 på komvux? Betygen i matematik 2 och naturkunskap 1 låg på E. Dock vet jag inte om jag...
Hej Gunes!om du redan har Examensbevis är det en situation. Om du fick ut Studiebevis är det en annan situation. Svara vad som gäller för dig.Sedan är det så att... Läs hela svaret -
måste man ha godkänt i naturkunskap för att få slut betyg?
Hej har läst till undersköterska och nu skulle jag vilja läsa vidare till sjuksköterska. har läst engelska 5 och svenska 2. håller på med matte 1a nu. Men undrar om jag måste ha godkänt i naturkunskap 1b. för att få ett examens betyg
Hej Sandra,Yrket Sjuksköterska - i Sverige, kräver legitimation från Socialstyrelsen och i grunden ligger Examen från sjuksköterskeprogrammet som är en 3-årig... Läs hela svaret -
Kan jag läsa naturkunskap2 utan 1a2?
Hej! Just nu läser jag naturkunskap 2 på komvux, för att kunna söka in till sjuksköterska. Dock har jag nu läst att man måste ha naturkunskap 1a1 och 1a2 innan man börjar läsa naturkunskap 2. Jag har enbart läst 1a1 på gymnasiet...
Hej Em,om du får godkänt betyg i naturkunskap 2 blir du behörig till utbildningar som kräver nk2. Varför man ska läsa nk1a1 och 1a2 eller nk1b innan nk2 är för att man har i... Läs hela svaret -
Hur lång tid tar det att plugga till en prövning?
Min tanke är att ska skriva prövning i naturkunskap 1b. Jag undrar dock hur många veckors studietid jag bör lägga på det om jag studerar det på heltid. Vet att det är olika för alla men vad är riktlinjen eller det "normala"?
Hej Emma,Naturkunskap 1b är en 100poängskurs, och omfattning i timmar på den är alltså 200 timmar. När elever läser den i skolan, så är det cirka 100... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga