Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'studiehjälp' (70 st.)

    • natalie

      får man csn på 50 poäng kurs?

      Hej jag pluggar på komvux och är under 20 så får studiestöd. Jag har tänkt att plugga en kurs i april på heltid i 5 veckor som har 50 poäng. Får jag fortfarande studiestöd isåfall?

      Milla : : Hej, om en gymnasiekurs är på 50 poäng, då läses den på heltid på 2,5 veckor. Om du ska läsa den på fem veckor, då läser du den på halvtid (50% av... Läs hela svaret
    • Steph0405

      Internationell gymnasieelev behöver hjälp ?

      Innan jag kom till sverige gick jag redan i gymnasiet och gick till och med första året. sen flyttade jag till sverige och trodde att allt skulle bli som vanligt och att jag ska börja mitt år 2 på svenska gymnasiet. Jag klarade åk 9 nationella provet i somras...

      Milla : : Hej,om du är 18 år (redan fyllda) eller fyller 18 år inom kort, kan du söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna. Där gör de bedömning om hur snabbt du kan... Läs hela svaret
    • Helena9w730

      får dem dra ut mitt CSN?

      hej jag är en elev i första året gymnasiet och det har blivit så att jag hade varit sjuk några dagar i oktober men sen i flera dagar nu hade jag inte blivit sjuk ändas fram till novmber idag blev jag sjuk och anmällde mitt frånvaro men jag fick ett...

      Milla : : Hej,CSN är en förkortning för "Centrala studiestödsnämnden" och det som du som gymnasieelev kan bli av med heter Studiehjälp/studiebidrag. CSN (de som jobbar där) går på de... Läs hela svaret
    • Helena9w730

      får dem dra ut mitt CSN?

      Hej jag är en gymnasie elev i första året jag har senaste tiden varit borta en dag i två veckor eller 3 veckor men min lärare har förmedlat det till CSN och nu har dem dragit ut det och som jag vet står det att CSN blir indraget när man har ogiltig...

      Milla : : Hej!Läs gärna det som står på csn.se/om-csn/press/pressmeddelanden/2022-07-07-fler-far-studiebidraget-indraget-pa-grund-av-skolk  Och där på sidan läser man bland annat... Läs hela svaret
    • Kvinna

      IM-elev 2500 gymnasiepoäng?

      Hej, Om man saknar 2st kärnämne + 2st "vanliga" ämne från grundskolan samt har både F-betyg i Ma1a och Eng 5 på gymnasiet - behöver ens studieplan innehålla 2500 gymnasiepoäng (utbildningspoäng)?

      Milla : : Hej,studier på gymnasiet i Sverige sker, som regel, på heltid. CSN ställer krav på heltidsstudier för att kunna betala ut studiehjälpen för studier på gymnasiet. Men om eleven är... Läs hela svaret
    • Fågelfelix

      Vad gör jag om jag inte klarar av mina studier?

      Läser Kemi 1 och Matematik 2a på Komvux för att kunna få gymnasieexamen och har fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång genom min ADD diagnos. Har alltid haft extremt svårt med studier och ligger allvarligt efter i båda kurserna. Även när jag verkligen försöker så klarar jag ej studier...

      Milla : : Hej,jag undrar varför du läser just de kurserna som du nämner i din fråga (Kemi 1 och Matematik 2a). Det finns olika typer gymnasieexamen att läsa mot på komvux. I yrkesexamen... Läs hela svaret
    • Mahmood

      Lär jag få studiebidrag ifall jag ska läsa heltid på Komvux som 19 år?

      Hej Lär jag få studiebidrag (CSN, 3652 kr för 4 veckor ifall jag har rätt) ifall jag ska läsa heltid på komvux. Jag ansöker inte om lån utan bara om studiemedel.

      Milla : : Hej,svar på din fråga är tyvärr - nej. Du är för ung. På komvux gäller följande: för att ha rätt till studiemedel måste... Läs hela svaret
    • Mahmood

      Kan man få CSN och studielån I komvux?

      Hej! Jag ska nu börja komvux och undrar om jag själv ska söka för att få CSN eller om det sker automatiskt. Dessutom undrar jag om man kan få studielån även om man pluggar i komvux.

      Milla : : Hej!Kort svar: studerande på komvux får inte några pengar utbetalade automatiskt, utan du måste ansöka hos CSN.Och reglerna säger att en studerande på komvux som är så... Läs hela svaret
    • Sara19

      Får jag pengar för att studera på komvux??

      Hej Jag är en 19 åring tjej som tog studenten nu i somras men jag fick inte gymnasieexamen. . Jag gick de naturvetenskapliga programmet med inriktning natur. Dem kurserna jag behöver läsa upp är ( fysik 1, fysik 2, kemi 2 och matte 4)Så jag kommer behöva...

      Milla : : Hejsan,reglerna säger att en studerande på komvux som är så ung som du är måste läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen. Studiemedel som ger mer... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man få CSN om man inte studerar på heltid?

      Hej jag undrar om man kan få studimedel även om man inte studerar 100% på gymnasienivå. Min situation: Jag är 18 år gammal och har gått klart gymnasiet utomlands men behöver nu bara läsa några få kurser på komvux.

      Julia: : Hej Josefin,vad som framgår av informationen på CSN´s webbplats och vad vi fick som svar från de som jobbar på CSN är följande: innan 1 juli det kalenderåret du... Läs hela svaret
    • natalie

      hur betalar jag tillbaka mitt CSN?

      hej! jag fick en csn varning i september och i october vet jag att jag inte ska fått mitt CSN, men nu har jag fått pengarna iallfall. (gymnasieelev) hur betalar jag tillbaka till CSN:et nu

      Mikael: : Hej! Det bästa är att du kontaktar CSN och får svar från de som jobbar på CSN, centrala studiestödsnämnden, vad som gäller just för dig just nu.Kontaktuppgifter till CSN finner... Läs hela svaret
    • Rono

      Får csn utan att ha ansökt komvux, under 20?

      Hej! Jag är under 20 år och läser komvux och vet att man kan då csn för sina studier. Jag läser heltid och fått csn som studehjälp på mitt konto, däremot har jag inte ansökt csn på komvux alls, utan fick csn under min...

      Milla : : Hej Rono!CSN är en förkortning för Central StudiestödsNämnd. CSN beviljar olika typer av studiestöd, bland annat studiehjälp och studiemedel. Du kan alltid kontakta de som jobbar... Läs hela svaret
    • Nej

      Hur funkar det där med frånvaro anmälning och CSN?

      Jag hade sjukanmält mig för en dag, men sen när jag kom tillbaka sa min mentor till mig att han behöver intyg, annars är jag ogiltig frånvarande hela dagen. Han sa att man inte kan sjukanmäla sig endast för en dag då det är självklart...

      Julia: : Hej!CSN "går på" de uppgifter som din skola rapporterar till CSN. Vad din skola kommer rapportera till CSN (alltså om din skola kommer rapportera skolk) kan inte vi på... Läs hela svaret
    • Astrid

      Läsa matematik 4?

      Hej jag går det naturvetenskapliga programmet med profil hippologi(häst). Jag kan välja om jag vill läsa matematik 4, jag har valt kursen och läst den i en vecka men funderar starkt på att hoppa av. Jag vet inte vad jag ska göra. I framtiden vill jag jobba...

      Anna: : Hej Astrid,innan (om) du hoppar av en kurs, prata med syv-en på din skola. Viktigt att veta att du även vid avhopp från matte 4, ändå läser på heltid, så att du inte blir av med... Läs hela svaret
    • Junior

      CSN på Yrkeskomvux som 19åring?

      Hej jag är 19 och fyller år i September och ska gå vvs montör på yrkeskomvux. Fick beslut från csn att jag får studiemedel från och med juni. Kan man göra något åt detta då jag inte bor hemma och börjar studera i...

      Anna: : Hej Junior!Jag tror inte CSN kan göra undantag från regeln att studiemedel för studier på komvux kan man få tidigast från 1 juli det året man fyller 20 år. Men fråga CSN om de... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga