Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31823 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'omdöme om grundläggande behörighet' (19 st.)
-
Göra komvux/kurs på föredetta gymnasie?
Hej!:) Jag undrar om det är möjligt att efter studenten (dvs som person som gått ut gymnasiet) kontakta sitt förra gymnasium och be om att få göra en/eller flera kurser extra i efterhand istället för ex komvux etc? Jag gick sista tiden på...
Hej,det är tyvärr så att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "hör man" till komvux, och ej längre till gymnasieskolan. En gymnasieskola får... Läs hela svaret -
Gå om kurs 2 gånger?
Jag gick om 3an i gymnasiet då min mentala hälsa inte var bra, jag trodde att det skulle gå bättre det här året men det gjorde det inte direkt. Så jag gick om de kurserna jag kuggade och har nu klarat fler av dem den här gången. Får man...
Hej Rbn!Omdöme från en folkhögskola ger grundläggande behörighet och du prövas med det omdöme i BF-urvalet. Man kan söka till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar med... Läs hela svaret -
Studier utomlands?
Hej! Jag pluggar just nu på folkhögskolan för att få högskola behörighet. Men jag undrar på om det är jättesvårt att söka sig vidare till studier utomlands med högskola behörighet från folkhögskolan? Är det...
Hej Emma!det finns inte några generella för- eller nackdelar om vi jämför studier på en folkhögskola respektive på komvux - vad gäller söka sedan till studier utomlands. Om du uppnår... Läs hela svaret -
Allmän behörighet till högskola utan idrott&hälsa 1 i gymnasiebetyget?
Om man valt bort Idrott & Hälsa 1 av någon anledning under gymnasieutbildningen så får man inget examensbevis om jag förstått rätt; stämmer det? Hur kan man komplettera i efterhand för att få behörighet till tex YH?
Hej Jari!YH, yrkeshögskoleutbilnidngar, är inte så strikta vid bedömning av behörighet som högskola-universitet. YH får ta in även... Läs hela svaret -
Hur kan man höja sitt meritvärde???
Hej! Jag har nyligen tagit studenten, och mitt meritvärde blev inte så bra (ca 17.00). Jag har inte sökt till universitet nu till hösten pga att jag vill ta paus, och på något sätt höja mitt meritvärde. Meritvärdet som jag har nu...
Hej K!På folkhögskolornas allmänna kurser, på gymnasienivå, läser man mot omdöme om grundläggande behörighet. Den utbildningen är på 3 läsår, men om... Läs hela svaret -
Hur kan jag öka min chans att komma in på universitetet?
Hej, Jag kommer ursprungligen från ett annat land och gjorde inte så bra på gymnasium. Sedan jag har bott här i Sverige så har jag pluggat alla svenska som andra språk 1,2,3. Så nu är jag behörig för att kunna ansöka till skolan....
Hej Megan,du behöver en så pass stor ökning i ditt meritvärde att jag tror inte du kommer uppnå den genom att läsa några kurser på komvux, oavsett vilka... Läs hela svaret -
hur mycket poäng?
hej! jag tänker att börja plugga högskoal på eng nästa år. Jag har pluggat på komvux eng 6 och matte 3, de är krävs för att ansöka utbildning. OBS: Jag har inte pluggat gymnasiet. Frågan är hur många poäng är...
Hej!till svenska högskoleutbildningar krävs det alltid att man har Grundläggande behörighet.Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, men det är endast Gymnasiala kurser som... Läs hela svaret -
Att studera på folkhögskola?
Hej! Det är så att jag gått en treåring gymnasial utbildning och har endast ett samlat betygsdokument. Efter studenten så jobbade jag lite och ville komplettera mina betyg så att jag kunde få gymnasieexamen. Så jag började på komvux...
Hej Linda,på folkhögskolans allmänna kurs kommer du läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Det högsta omdöme man kan få är 4.0. Och just det högsta möjliga... Läs hela svaret -
Vilka kurser behöver jag för ingenjör?
Hej, jag studerar i en folkhögskola och jag vill veta vilka kurser jag behöver för att studera ingenjör? Jag vill inte ha en lång utbildning. Vad rekommenderar du?
Hej Amira, det finns många olika typer av Ingenjörs-yrken. Kortare utbildningar finns inom yrkeshögskola. På högskolor-universitet är utbildningarna längre, mellan 3 och 5... Läs hela svaret -
Vilken merit behöver man för att gå till läkarutbildningen?
När jag går ut kommer min meritpoäng vara ungefär 12,1-12,7. Jag antar att min dröm om att bli en läkare är pajat?
Hej Alina,du får gärna göra högskoleprovet. Då prövas du även i HP-urvalet.I Betygsgrupper brukar meritvärde ligga, för läkarprogrammen,... Läs hela svaret -
Vägen via folkhögskolan?
Hej, jag har i nuläget otillräckliga betyg för att komma in på det högskoleprogrammet jag önskar och har börjat titta på att gå via ett studieomdöme från folkhögskolan. Utifrån det jag hittat på nätet så...
Hej Linus,se en lista på folkhögskoleutbildningar på folkhogskola.nu/kurstyper/behorighetsgivande-allmänna-gymnasienivåPå folkhögskolorna finns annars många olika typer av utbildningar,... Läs hela svaret -
IB komplettera för att kunna studera vidare?
Hej! Om en elev saknas fullständig IB examen, hur kan eleven komplettera för att kunna studera vidare? Hur fungerar det med komvux? Prövningar etc? tack för alla tips! S.
Hej!IB-examen (om du menar utbildning INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA), kan inte uppnås genom en kombination av ofullständig IB-utbildning och "någonting annat", utan det är retakes inom... Läs hela svaret -
Naturvetenskapligtbasår?
Hej! Har precis avslutat studier på gymnasiet, läst samhällsvetenskapsprogrammet. Nu ska jag komplettera mina naturvetenskapliga ämnen för att sedan ha behörighet att söka på universitetet. Min fråga är; var är det bäst att...
Hej,om du har examensbevis från gymnasiet eller från komvux och endast kompletterar för särskild behörighet på en folkhögskola, så kommer du inte prövas i BF-urvalet.I BF-uvalet... Läs hela svaret -
Kan man läsa på folkhögskola och distans kurser på komvux samtidigt?
Hej! Jag har gått 2 år på gymnasiet och läser nu allmänkurs på folkhögskola. Jag kommer få grundläggande behörighet nästa termin men sakna biologi2 och fysik2 för att vara behörig till läkarprogrammet. Därför...
Hej, det finns så vitt jag vet inga förbud mot att läsa på en folkhögskola och på komvux samtidigt. Sök kurserna på komvux. Om komvux i din... Läs hela svaret -
komvux och folkhögskola?
Jag har just nu läst ungefär 1000 poäng av gymnasiekurser och läser just nu heltid från komvux, det finns en folkhögskola som börjar i höst som jag är väldigt intresserad av på ett år som är en allmän kurs vilket vad jag...
Hej Simon,800 gymnasiala poäng motsvarar 2 terminers studier på heltid, alltså ett helt läsår.***folkhögskolornas allmänna kurser kan ge Grundläggande behörighet om man uppnår... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga