Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31853 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'gymnasieantagningen' (23 st.)
-
Påverkas man negativt när man börjar om med nytt program?
Hej, jag går I samhällbeteende programmet åk 1 men vill byta program och skola efter åk 1 till IB programmet. Skolan säger att det är för de som är 16-19. Och när jag börjar om så kommer jag ta examen när jag är 20 för...
Hej,hur olika universitet utomlands genomför sina ansökningsprocesser kan jag tyvärr inte redogöra för. Det kan vara olika i olika länder och även kan skilja... Läs hela svaret -
Kommer jag in, om man inte blir antagen i preliminär beskeddet?
Är jätte nervös över några betyg som jag har sänkt mig ett steg neråt, men det finns prov och mycket mer som jag kan höja mig tills slutet av termin. men om jag kommer inte in med min hösttermins betyg men kan komma in med min vår termins...
Hej,gymnasieantagningeng görs på de betygen som finns i elevens Slutbetyg från grundskolan. Att eleven blev eller inte blev "antagen" i det preliminära antagningen... Läs hela svaret -
Sent antagning idrottsgymnasium?
Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att söka till idrottsgymnasiet nu när ansöknings perioden är över? Jag vill jättemycket gå på idrotts gymnasiet men jag fick inte möjlighet att söka i höst för att jag var skadad och var...
Hej Anna!Jag råder dig kontakta gymnasieantagningen och samtidigt även den idrottsansvarige på den gymnasieskolan som du vill läsa idrottsutbildning på. Som regel kan man tyvärr inte söka... Läs hela svaret -
hur gör jag om jag vill byta gymnasium?
Hej! Jag går just nu första året på gymnasiet (började förra veckan) men trivs inte jättebra i min klass och tvivlar på om jag ska gå kvar där. Jag kommer känna ut denna veckan men om det inte känns bra så vill jag byta...
Hej"det är inte förbjudet att fråga på skolan, men t o m 9 sept 2021 pågår det fortfarande reservantagning som antagningskansliet sköter, så jag tycker du bör i... Läs hela svaret -
Betyg från Grundskolan?
Hej! Jag undrar hur jag kan se mina betyg från grundskolan (4an-9an) digitalt?
Hej!jag är inte säker på att du kan se dina betyg från grundskolan digitalt. Men fråga gärna på den grundskolan där du läste och även gymnasieantagningen i den delen av Sverige... Läs hela svaret -
Byta gymnasieprogram efter en termin?
Hej! Jag går just nu ekonomi ekonomi, är inne på vårterminen åk 1, och jag har insett att jag inte vill längre gå kvar där, då jag varken är så intresserad av företagsekonmin eller de andra ämnena inom ekonomi, och jag...
Hej Denise!svar på din fråga är: kanske... . Jag kan inte svara Ja, det går, eller Nej, det går absolut inte, utan det beror på... .Jag vill börja med att ge dig 2 råd:- att... Läs hela svaret -
Vilket introduktionsprogram?
Hej, Går i 9:an och ska söka gymnasium och började skola i Sverige i 8:an. Kommer inte få betyg i Sva och engelska. Måste jag söka språkintroduktion eller kan jag söka yrkesintroduktion mot vård?
Språkintroduktion söker man inte till utan blir placerad på. Vad gäller Yrkesintroduktion, så är det viktigt att veta hur mycket svenska du kan. Formellt sett ser jag inget hinder att lägga in Yrkesintroduktion i din gymnasieansökan. -
Programmering i gymnasiet?
Hej! Jag har snart gått klart första ring i gymnasiet men vill gärna byta skola då jag inte trivs där. Jag går i teknik med inriktning teknikvetenskap och vill fortsätta göra det, fast vill även plugga programmering och allt som har med AI att...
Hej A,vi vet inte i vilken del av Sverige du vill/kan läsa på gymnasiet.TE/Teknikvetenskap erbjuds i Sverige på ca 126 gymnasieskolor, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?te/teknikvetenskapEftersom du... Läs hela svaret -
Omval 2 gånger?
Jag gjorde gymnasievalet i februari men började sedan tveka och gjorde därför omval i maj men nu har jag ändrat mig igen. Är det möjligt att göra omval 2 gånger?(Under omvals perioden)
Hej Maja,det borde gå att göra omval flera gånger under val- och omvalsperioder. Det är de alternativen som ligger i gymnasieantagningens admin-systen när de stänger sista dagen i Omvalsperioden, som verkligen Gäller. HälsningarD: -
Byta linje på gymnasiet?
Hej! Jag är 15 år snart 16 och jag har nyligen sökt till gymnasiet. Jag kom in preliminärt på den linjen jag ville just då. Nu har jag börjat tveka på den linjen och vill byta men omvalsperioden är över. Hur ska jag göra?
Hej Ebba,prata gärna med SYV på din skola... men egentligen är det för sent att ändra sig. Man ska ha bestämt sig senast sista dagen i Omvalsperioden. Om man ändrar sin ansökan senare än... Läs hela svaret -
Kan jag välja mitt andrahandsval?
Hej! Jag undrar om jag kan välja mitt andra/tredje/fjärdehandsval även om jag kommer in på mitt förstahandsval av gymnasieskolor/program? Jag har pratat med både skolans SYV och en familjevän som är rektor på en grundskola (åk1-9) i Tyresö men de säger olika. SYV säger att om man tackar...
Hej Thea,gymnasieantagningssystemen funkar så att maj EJ PRÖVAS på de lägre prioriterade alternativen. Om du kommer in på ditt förstahandsval - kommer ditt Antagningsbesked se ut så... Läs hela svaret -
Börja gymnasiet när man är 20 år?
Hej! Enligt skolverket kan man börja gymnasiet tom första kalenderhalvåret man fyller 20. Innebär det att om man fyller 20 år den 3 januari så kan man i princip börja gymnasiet innan 30 juni (första kalenderhalvåret). Tacksam för hjälp!
Hej Jon, ja - "i princip" - ja, men eftersom Läsåret börjar i augusti - september antas eleverna allt som oftast till gymnasieskolorna just då. Hur kan man börja gymnasieskola i juni, när... Läs hela svaret -
Gör det nånting om jag svarar fast jag fick förstahandsvalet?
Idag gick jag igenom viktiga datumn på gyantagningen.se och jag märkte att på den 21sta july så stog det "Sista svarsdag på webben. Du som kommit in på ditt 1:a handsval behöver inte svara." Fast, jag svarade på mitt ansökan ändå och tackade Ja, gör det nånting?
Hej James, jag tror inte det gör ngt. Det stod "behöver inte svara", det stod inte "det är förbjudet att svara..."! :) Är du ändå orolig, hör med ditt... Läs hela svaret -
Var det nödvändigt att tacka ja till sin plats på sitt första val?
Jag glömde tacka ja till min plats på mitt första val, jag var godtagen men på sista dagen så försökte jag logga in klockan 4 men man kunde inte logga in efter klockan 12. Tackar jag ja automatiskt eller behöver jag kontakta någon för att komma in? Jag bor i göteborgsregionen för jag har hört...
Hej Omar, det är inte bra att du glömde att tacka Ja. :( Men nu kan vi inte gå tillbaka i tiden. Mitt råd är att du omgående kontaktar ditt... Läs hela svaret -
Flytta under gymnasiet, vad gäller?
Jag har en elev som ska flytta utomlands och gå gymnasiet på distans. Eleven undrar hur h*n gör om familjen flyttar hem under gymnasiet? Får eleven höra av sig till skolor h*n är intresserad av och fråga om det finns plats alternativt kolla med gymnasieantagningen vart det finns lediga...
Hej, Om eleven går gymnasiet på distans, är min första tanke - att hen kan fortsätta gå på distans, oavsett vilket land hen bor i, dvs att hen läser samma utbildning under hela... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga