Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'utan gymnasieexamen' (18 st.)

    • Yuna

      Man man gå i uni i UK utan gymnasieexamen?

      Jag frågar åt en vän! Jag undrar om min vän kan börja uni i uk med hjälp av A levels , då hon tar sina bästa betyg på till exempel fysik, kemi, biologi, matte och engelska. Kan hon därmed kunna gå i läkarprogrammet i uk....

      Milla : : Hej,mitt råd är att du/ni frågar det universitetet i UK som din vän vill komma in på. Det är de som gör antagning till just det universitetet som kan ge rätt svar på den frågan.
    • Adde1234

      Måste jag läsa om samma kurs som jag kuggade?

      Jag läste matte 1c, 2c och 3c på gymnasiet och kuggade både 2c och 3c. Skulle jag kunna läsa 2b och 3b istället och ändå få en godkänd examen eller måste jag läsa samma kurser som jag kuggade? Min fråga är alltså...

      Milla : : Hej,svar på din fråga beror i mångt och mycket på följande: har du gått ut gymnasiet Med eller Utan examensbevis?Om du hade alla andra godkända betyg och endast F i matte... Läs hela svaret
    • naranciaasupremacy

      vuxenutbildning utan gymnasieexamen?

      Hej! jag går sista året på gymnasiet just nu. Jag har mycket hälsoproblem som leder till att det är svårt att få godkänt i alla kravkurser. min mentor tyckte det vore smart att istället plugga upp det efter gymnasiet. Jag går för tillfället djurvård, men vill gärna bli något annat. Inte doktor...

      Milla : : Hej,om du fyller 20 år under kalenderåret 2024, då kan du från 1 juli 2024 läsa på komvux, oavsett vilken tidigare utbildning du har. Om du är yngre då måste du... Läs hela svaret
    • Aurora

      Hur fungerar examensbevis från komvux och gymnasiet?

      Hej! Jag går i trean på gymnasiet på sam-linjen med estetisk variant. Jag har varit tvungen att hoppa av två 50-poängskurser (som inte krävs för att få examen) i år på grund av utmattning och får därför bara ihop 2400 poäng från gymnasiet. Jag har lite frågor om vad jag har för alternativ...

      Milla : : Hej,om du får studiebevis från gymnasiet, så kan du göra planering mot examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I examensbevis... Läs hela svaret
    • Lea kh

      Vilka kurser får räknas med i gymnasieexamen?

      Hej jag läser på Komvux (samhällsprogrammet), dock hade jag betyg i några ämnen från när jag gick i ett vanligt gymnasium....

      Jag har alltså redan betyg i matematik 1 och 2c , men jag har inte läst 2400 poäng än, så min...

      Julia: : Hej Lea,en av kurserna på nivå 1 - matematik 1a, eller 1b eller 1c - måste ingå i examensbevis med godkänt betyg, vilken som av de kurserna. Sedan på högre nivåer -... Läs hela svaret
    • Anonym

      Vad kan man göra om man inte har gymnasieexamen?

      Hej! Jag har en vän som jag oroar mig för då vi nu tagit studenten från samhällsprogrammet och hon gått ut med F i massor av ämnen och verkar inte ha någon som helst plan för vad hon ska göra nu. Hon fick F i några ämnen i...

      Julia: : Hej! Tack för din fråga! Du är en bra kompis som bryr dig mycket!Så här vill jag svara på frågan du ställer:- Det är i Sverige inte obligatoriskt att läsa... Läs hela svaret
    • Adam

      Göra GED prov i Sverige?

      Hej FrågaSYV! Jag skulle vilja göra ett GED prov eftersom jag skulle vilja ansöka till ett internationellt college i Thailand - utan någon gymnasieexamen. I det fallet krävs ett GED diplom. Och nu till frågan, finns det något GED prov centrum i Sverige? Jag har hört ord om att det finns i...

      Milla : : Hej Adam;via Test Center Seach på ged.com hittade jag nu i Sverige endast ett ställe (i Stockholm) där man kan gör GED-test (detta, alltså, enligt info på ged.com ,... Fråga SYV kan inte ta... Läs hela svaret
    • emma

      Kan man få jobb inom makeup och stylist utan en gymnasieutbildning?

      Hej! Jag undrar om man i framtiden kan få jobb inom t.ex makeup och stylist, UTAN en gymnasieutbildning? Kan man göra kurser / köpa kurser från en stylist bransch och sen få ett så kallat diplom för att ha blivit utbildad till en professionell...

      Julia: : Hej Emma, yrket Sminkör (make-up artist) är i Sverige icke-reglerat; vilket betyder att arbetsgivaren får fritt bestämma vem hen anställer. Om du startar "eget",... Läs hela svaret
    • Elev

      Behöver jag vara godkänd i matte 3 för att få gymnasieexamen?

      Hej! Jag går sista året på gymnasiet på ekonomilinjen med inriktning juridik. Jag har otroligt mycket problem med matten och känner att jag inte kommer att kunna få ett betyg i den kursen. Totalt under dessa tre år ska jag ha haft 27 ämnen, och detta inklusive gymnasiearbetet. Av dessa 27 är, 4...

      Julia: : Hej Sara,på EK/juridik är matte 3 en valbar kurs. Om du sammanlagt kommer ha betyg i fler än 2500 poäng, kommer de överstigande poängen markeras som "U" =... Läs hela svaret
    • Peter

      Gymnasieexamen?

      Gick ut gymnasiet med 5st F, 2100 poäng av 2600, har läst upp två betyg så har 2300 poäng. Vet att man måste ha 2250 poäng för att få gymnasieexamen men det är på ett 2500 program. Hur gäller det om man har 2600? Behöver...

      Milla : : Gymnasieexamen från Komvux måste inkludera 2400 poäng Betygsatta, av dem kan max 150 poäng vara betygsatta med F; obs!betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam från Komvux. Rekommendation:... Läs hela svaret
    • Linus

      Missat betygsätta kurs?

      Hej, Jag gick ut gymnasiet i somras och eftersom jag bytte linje (från teknik till estet efter 1.5 år ungefär) hade inte jag Medieproduktion 1, som man behöver för examen, dock hade jag Medieproduktion 2, och det blev en muntlig överenskommelse mellan rektor, lärare och ett antal elever att vi...

      Julia: : Hej Linus, om du saknar Examensbevis /om du fick Studiebevis på gymnasiet/ - vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för att komplettera upp till examensbeviset.Vad ni hade för en... Läs hela svaret
    • karla

      Räknas poäng från en yrkesprogram för att få gymnasieexamen?

      Hej! Jag är inte klart med gymnasiet. Om jag läser till barnskötare, räknas poängen för att få gymnasieexamen? räknas allt jag pluggar för att nå 2250 poäng? Jag vill söka till Universitet men jobba inom barnskötare tills jag blir klar med kurser. Kan man göra det? Tack i förhand.

      Milla : : Hej Karla, för att få Grundläggande behörighet till högskola/universitet behöver du få ett av följande 1. Slutbetyg med minst 90% poäng... Läs hela svaret
    • Erik

      Kan man få ett jobb utan gymnasieexam?

      Jag gick på bygg programmet i två år och sedan så hoppade jag av eftersom jag trivdes inte där. Nu läser jag på komvux för att klara examen. Jag har ändå vissa ämnen godkänd så som: Engelska 5, Idrott, Matematik 1a, Samhällskunskap 1a1 och Svenska som andra språk 1, Bygg 1 och Bygg 2 Jag...

      Peter: : Hej Erik, det är Arbetsgivaren bedömning som gäller i detta fallet. Om du hade Examensbevis, då är det ingen tvekan om saken, då har man "gymnasiekompetens". När man inte har... Läs hela svaret
    • Zozan

      Antagning och examen?

      Hej, jag måste fråga en sak. Jag har gått ut från gymnasiet med F i svenska som andra språk 3. Och sedan läste jag upp kursen på komvux och lyckades förbättra den till betyg C. Och jag hade även bara godkänd i svenska som andra språk 1 och 2 när jag har gått ut från gymnasiet men jag gjorde...

      Melina: : Hej Zozan! Vad bra att du läst och klarat kurserna! För att vara behörig till att söka till universitet och högskola behöver du en s.k grundläggande behörighet. För att nå en... Läs hela svaret
    • Kristin

      Kan man få jobb utan någon gymnasieexamen/fullständiga betyg?

      Jag har F i några ämnen, men de ämnen jag egentligen behöver som jag har F i är matte 1B, engelska 6, vilket gör att jag inte kommer få någon gymnasieexamen och det betyder ju att jag kommer behöva plugga på komvux när jag vill läsa vidare under högskolan. Jag kan tillägga att jag går...

      Anna: : Hej Kristin! Du läser på Estetiska programmet som är ett högskoleförberedande program. Du lär dig inte något yrke på gymnasiet och det gör det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga