Tove
    Hejsan, har ytterligare en fråga till er. Jag är just nu inne på att jag vill gå handelsprogrammet, men jag är även väldigt intresserad av psykologi. Men det är ingenting jag planerar/vill jobba med efter gymnasiet utan jag är helt enkelt intresserad av det. Det finns ju en beteendevetenskap inriktning, men jag skulle helst vilja gå handel. Men frågan är, går det att lägga till psykologikurser fastän man går på handel? Eller måste jag gå beteendevetenskap om jag vill läsa psykologi?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,

    inom det Individuellt valet, 200 poäng, är det tillåtet att läsa vilka gymnasiala kurser som helst, oavsett programmet. Dock är frågan om kurser i Psykologi kommer att finnas på din gymnasieskola och om de finns - om de kommer passa in i schemat (så att du inte ska behöva finnas i två olika klassrum samtidigt, vilket är ju omöjligt).

    Ett råd till dig - läs Psykologi på egen hand. Låna böcker på biblioteket och sök information på Internet. Det är väldigt mycket man kan lära sig på egen hand, utanför skolan. En person som lär sig på egen hand, inte i skolan - kallas för Autodidakt (självlärd).

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA