cassie

    Hej, det är att jag har tänkt söka KPU och ligger 15 hp från för att få fullständiga 90 hp. Det är en krav att ha gjort klart sin c uppsats för att kunna påbörja KPU. Detta är andra gången jag försöker få godkänt på min c- uppsats, men har fortfarande inte fått godkänt på c-uppsatsen och det börjar kännas lite hopplöst. Men jag har märkt att det finns enskild 15 hp c-uppsats delkurs från annan lärosäte än det jag har läst. Hade det påverkad behörigheten när man så väl söker KPU?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cath,
    du behöver få svar från antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du vill läsa KPU. De som inte jobbar med antagning till KPU på det lärosäte där du vill studera, kan inte ge dig svar på den frågan. Oavsett vad någon annan säger, så är det frågan upp till den bedömningen som antagningsgruppen/antagningsenheten på det aktuella lärosäte kommer att göra.

    Liselotte
    • cassie : Hej, tack för din svar. Jag har en till fråga om det går bra, finns det några lärosäten som ger dispens för studenter som inte klarar c-uppsats?
    • Anna : Dispens är ett "undantag" och då måste man göra individuell bedömning. Vad gäller KPU så prioriteras vid antagning de sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Att man blir behörig betyder inte per automatik att man kommer in, utan man kommer i så fall delta i konkurrensen om utbildningsplats. Det är långt ifrån alla som söker till KPU och som är behöriga, som blir antagna (man kan tycka det är märkligt med tanke på lärarbrist, men antal platser på KPU är begränsat och alla sökande kan därför inte antas). Eftersom du vill komma in på KPU, så måste det betyda att du vill bli lärare. Sök till lärarutbildningar (vanliga lärarutbildningar) också, är mitt råd. Några lärosäten som "på löpande band" beviljar dispens/undantag kan vi inte nämna, för att de uppgifterna har inte vi och jag tror inte ngn annan har heller, utan du måste kontakta antagningsgruppen på just det universitetet (lärarhögskolan) där du önskar bli antagen.