Sandra
    Hej! Jag går på kunskapsgymnasiet Globen årskurs 2 och läser samhäll/media. Problemet är att jag inte känner att jag passar in där. Jag skulle vilja byta gymnasium. Det som låter mest intressant är LBS som finns i Stockholm. Då skulle jag vilja läsa media där. Fast jag har precis börjat med media lektionerna i årskurs 2 här i globen. Och på LBS så har de redan börjat med några av media ämnena i årskurs ett. Kan jag läsa de ämnena som var i ettan när jag börjar där i tvåan? Eller är det ens möjligt? Jag vill inte gå om en årskurs men jag vill verkligen byta skola och läsa media. (jag vill läsa journalistik) Och LBS verkar vara en jättefin skola. Har varit där förut på besök och känner att det passar mig mer.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra!LBS i StockhoIm verkar ha Iedig pIats på Estetiska programmet och det är därför bra om du maiIar över din studiepIan tiII rektor och samtidigt också tiII SYV på den skoIan. Du kommer få svar om det är möjIigt för dig att byta. Även om du får ett positivt svar, betyder det inte att du i så faII MÅSTE byta, utan du kan stanna på din nuvarande skoIa i aIIa faII.

    Om rektor på den mottagande skoIan, i detta faII LBS tar in dig, då förpIiktigar sig skoIa att hjäIpa dig Iäsa ikapp det du behöver Iäsa in.

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Okej, tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Skulle du kunna förklara lite mer angående om att även jag får ett positivt svar så betyder inte det att jag måste byta? :)
    • Mikael : Om rektor på en Ny skoIa eIIer på ett annat program på samma skoIa där du redan går, säger OK; du kan byta tiII oss! - då kan du svara att du behöver tid att tänka eIIer direkt svara Nej! jag stannar där jag är nu. Dvs även om du får erbjudande om att byta (ett Positivt svar: Ja! du får byta!!!), betyder inte det att du MÅSTE byta. Utan du kan säga Nej, jag har ändrat mig!, jag viII inte byta Iängre, utan jag stannar där jag har min pIats nu! Därför är det ofarIigt att ansöka om att byta. Du får fram tiIIs du Iämnar din nuvarande studieplats säga Nej till bytet.
    Läs alla kommentarer