shad
    Hej!
    Undrar om jag kan få läsa arabiska som modern språk istället för Tyska 1?
    Mitt modersmål språk är Persiska och jag får inte läsa mitt språk som moderna språk men eftersom att jag kan liten arabiska tänkte ta arabiska istället för Tyska 1.
    • Milla : Vilket program läser du? På vissa program är moderna språk obligatoriska och på andra -inte.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanieh!
    Om det finns behörig lärare på skolan och det finns plats i språkgruppen kan du läsa Moderna språk (arabiska). Prata med SYV på din skola. Fråga om det finns en sådan pågående kurs och om det finns plats i den.

    Du skriver att du inte får läsa Persiska som moderna språk och jag ser att du läser Tyska 1 nu. Du kan - i stället för Tyska 1 - läsa Modersmål (persiska)1. Det är tillåtet att byta ut moderna språk mot modersmål. Om behörig lärare finns på skolan, borde du kunna byta.
    Den enda skillnaden mellan moderna språk och modersmål är att man inte kan få meritpoäng för modersmål och kan få det för moderna språk men eftersom du läser Moderna språk (tyska) 1 - så får du ju inga meritpoäng i alla fall. Det är från steg 3 i moderna språk som man kan få meritpoäng.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA