Kevin
    Hej,

    Denna fråga är ganska komplicerad och jag skulle ta detta i akt långt innan. Nu är det så att jag gått ut gymnasiet med 18,07 i meritpoäng men det finns många kurser som kunde gått bättre. Min SYV på min skola har inte sagt samma grejer som det står på Google angående prövningar och basår

    Nu är det så att jag har sökt om att läsa till ett Naturvetenskapligt och tekniskt basår, i syfte för att få en känsla över hur det är att läsa på en högskola MEN även för att eventuellt få bättre betyg så att jag höjer mitt snitt i urval 2. Men jag har nyss läst att betygen i detta basåret inte räknas med! De kurserna som då ingår är då Biologi 1 och 2, Fyisk 1.1, förberedande kurs i matematik, matte 3c (höst terminen). Fysik 1.2, Fysik 2, Kemi 1 och 2 (vårterminen). Utbildningen sker på heltid och är på 60 hp. Saken är dock att jag själv får välja de kurser som jag vill läsa och det sista datumet är 16 augusti.

    Jag vill såklart ha CSN. Måste jag läsa alla kurser för att få CSN? Jag vill till exempel läsa kurser som Matte 3c, Fysik 1.1, kanske biologi 1 (höst) - Fysik 1.2 och kemi 1 (vår). Om jag läser dessa kurser, kommer jag då få CSN på deltid eller hur funkar det egentligen? Och om jag då läser dessa kurser, måste jag klara alla dessa kurser för att inte få mitt CSN indraget? Observera då att jag inte läser alla kurser som ingår.

    En annan fråga är om det är möjligt att göra prövningar på kurser? Jag vill såklart höja min merit och detta känns som det enda möjliga sättet just nu. Vad jag förstått från Google är det vuxenutbildningen som håller detta, men är det inte mitt gymnasium som jag gått på som jag ska ta kontakt med angående detta? Jag vill göra prövningar i matte 1c, matte 2c och eventuellt 3c. Måste jag ta detta nu i höst eller kan jag avvakta eller dela upp kurserna i vår. Jag har även högskoleprov att utföra så det blir lite rörigt mellan högskoleprov, basår och prövningar.

    Jag hoppas att du förstått mina kluriga frågor även om jag kanske inte förklarat så jättebra. Men jag är väldigt stressad just nu efter att tagit min SYVS ord utan någon research. Jag kanske missförstod henne också, vem vet. Jag vädjar till dig att besvara samtliga frågor så detaljerat som möjligt.

    Men jag är tacksam för svar! Väldigt tacksam!

    MvH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan försöka få betyg i matte 1a,2a och 3b och om du får högre betyg kommer de högre betygen räknas in i ditt jämförelsetal. Som icke-gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige. Din gamla gymnasieskola behöver inte hjälpa dig när du redan gick ut; du får fråga på skolan men jag tror du får ett Nej.

    ang.studiemedel - studier på halvtid ger rätt till halva studiemedel och på högskolenivå är det 15 hp per termin (heltid är 30 hp per termin). Om du ej får godkänt i de kurser du läser med studiemedel kommer CSN ge avslag nästa gång du ansöker om studiemedel.

    • : Angående studiemedlet så säger du att om jag ej får godkänt i de kurser jag läser så kommer jag få avslag. Men på CSN sida så står det att jag måste klara minst 62,5% av mina studier för att inte få avslag.
    • Julia :

      Procentsats av godkända kurser som CSN ställer krav på, har tidigare ändrats och kan även ändras i framtiden; dessutom brukar CSN också titta på totalt antal icke-godkända poäng från olika studiemedelsperioder. Tanken är att man bör helst klara av alla kurser som man läser med studiemedel. Ännu ett problem är att kurserna kan vara rätt stora och skillnad på att klara eller inte klara en kurs kan utgöra stor "procentsats", och CSN avrundar på så sätt att det blir till nackdel för dig (exempelvis om du klarar 62,499 % av dina studier så uppnår du ej minimigränsen, så blir det avslag). Alltså, även om det fattas lite-lite, så får man avslag. På så sätt svarar vi att man bör helst klara av Alla studier för vilka man tar Studiemedel för att även fortsättningsvis kunna få studiemedel - för nästa studieperiod. Men beslutet ligger hos CSN. FRåGA SYV beviljar inte studiemedel. Läs därför information på www.csn.se och vid frågor kan du med fördel kontakta personal på CSN, där beslutet ang. studiemedel tas.