Emma
    Hej!
    Jag fick min gymnasieexamen genom både komvux- och gymnasiestudier. I min examen ingår kursen matematik 2b och som jag idag har ett F i. Kan jag läsa matematik 2a istället och ändå ha höjt mitt betyg och min merit i min examen och i min tidigare 2b kurs? Eller måste det vara exakt samma kurs för att betyget ska bytas i min examen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    i dokumentet som heter Examensbevis kommer ingenting att ändras, oavsett vilka kurser du läser eller vilka prövningar du gör. Men om du söker till eftergymnasial utbildning så kommer betyget i matematik 2a (om det är högre än det betyget som du har i matematik 2b) gälla.
    Vid ansökan till svenska högskoleutbildningar kommer Antagning.se räkna in betyget i matematik 2a in i ditt jämförelsetal/meritvärde och med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Om matte 2 ej krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning (och du även för övrigt uppfyller behörighetskraven utan kompletteringar) kan du eventuellt även prövas i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärde (som du hade innan du läste matte 2a). Här är det viktigt att veta om hela ditt Examensbevis är "en komplettering". Så, det är möjligt att du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen. Är det viktigt för dig att på förhand veta i vilka urvalsgrupper du kommer prövas - prata med SYV på komvux. Antagning.se kommer pröva dig i alla urvalsgrupper där du kan prövas.

    Liselotte