Anna
    Hej!

    Jag undrar om man kan läsa igenom gymnasiet snabbare. Jag går just nu i tvåan och ska till hösten påbörja mitt sista år. Min fråga är: kan man läsa sista året på en termin?

    Mvh
    Alice

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!

    Det finns inget "snabbspår" på gymnasiet. Undervisning är upplagd på heltid och förutsätter att eleven är upptagen med sina studier ca 40 timmar/vecka (lektioner, läxor, grupparbete mm. sammanlagd). Att läsa 80 timmar/vecka är inte rimligt och det finns ingen skola som erbjuder läsa ett läsår på en termin.

    Det som förekommer ibland att mycket duktiga och ambitiösa elever bedriver självstudier och tentar av någon kurs vid sidan av - på sin gymnasieskola eller på Prövningsenheten (på eller via Komvux).

    Som sagt, vi känner inte till något upplägg på någon skola med snabbstudier på gymnasiet. Om du hittar något sådant, får du gärna tipsa oss om det.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare