studerande

    Hej! Kan man läsa om en kurs som man redan har betyg i. Jag har läst psykiatri 1 och har C i den och vill höja mitt betyg. Jag är medveten om att man kan göra prövning, men jag vill helst läsa om kursen. Kan man göra det? Om man kan, räknas då det högsta betyget?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag antar att du i din fråga menar en Gymnasial Kurs Psykiatri1. Om du menar en gymnasiekurs som du redan har godkänt betyg i, så är chansen att läsa den ännu en gång väldigt liten. Du får givetvis göra en ansökan till komvux men komvux bör inte ta in på kurserna de som redan har de kunskaper som kursen/utbildningen avser att ge. Och har man godkänt betyg, så man kan kunskaperna som kursen avser att ge. Det är därför mycket troligt att du får svar PLATSBRIST när du gör ansökan till komvux eller ett svar som säger att du ej tillhör målgruppen.
    Det är därför bra om du kan försöka hitta var du kan göra prövningen i den kursen. Gör ansökan till komvux, men var beredd på att du inte kommer in på kursen.